Hamburgersalget kraftig ned for Burger King i mars

Burger King solgte 27.000 færre hamburgere i mars på grunn av virusutbruddet. Nå er selskapet i forhandlinger med mange gårdeiere om reduksjon i husleien. Foto: Tor Erik Schrøder / NTB scanpix
Burger King solgte 27.000 færre hamburgere i mars på grunn av virusutbruddet. Nå er selskapet i forhandlinger med mange gårdeiere om reduksjon i husleien. Foto: Tor Erik Schrøder / NTB scanpix Foto: NTB scanpix
Artikkelen fortsetter under annonsen

Hamburgerkjeden Burger King rapporterte om et fall i omsetningen på 33 prosent i mars. Kjeden ber om krisestøtte og forhandler om nedsatt husleie.

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Artikkelen fortsetter under annonsen

Koronaviruset satte en effektiv brems på omsetningen i mange av Burger Kings restauranter i kjøpesentre. Kjeden som er eid av Umoe Restaurants er hardt rammet av virusutbruddet og er blant dem som har søkt om mest i støtte fra regjeringens krisepakke, 3,7 millioner kroner, skriver Dagens Næringsliv.

Nedgangen på salget i mars utgjør 27 millioner kroner eller om lag 27.000 færre Whopper-menyer, skriver avisen. Foruten krisestøtte er eierne i dialog med gårdeiere om nedsatt husleie for å komme seg gjennom krisen, selv om mange restauranter nå er i ferd med å åpne opp igjen.

– I den sammenhengen kommer vi ikke unna at gårdeiernes bidrag er vesentlig. Denne diskusjonen er derfor på langt nær over, sier konsernsjef Espen Hoff i Umoe Restaurants.

I mars sendte Umoe Restaurants ut permitteringsvarsel til samtlige av sine 4.300 ansatte og for 1.500 av dem ble også permitteringen gjennomført. Konsernet har 440 restauranter og kafeer i Norden og eier eller har rettighetene til Peppes Pizza, Starbucks, Burger King, TGI Friday’s, Blender og Leon.