Analyse: Norske barn har tapt kunnskap verdt rundt to milliarder kroner
Norske barn går glipp av læring verdt om lag to milliarder kroner når skoler og barnehager er stengt i en måned, viser anslag.
Beregningen finnes i den samfunnsøkonomiske analysen av koronatiltakene som regjeringen har fått. Et utvalg ledet av økonomiprofessor Steinar Holden har gjennomført analysen.
– To milliarder kroner er vårt anslag på tapet ved redusert læring, sier Holden til NTB.
I tillegg har samfunnet et produksjonstap på grunn av at foreldrene må være hjemme med barna. Det anslås til om lag 8 milliarder kroner i måneden.
Holden understreker at det er betydelig usikkerhet rundt tallene.
Selv om det fins studier av verdien av å gå på skolen og i barnehagen, for eksempel på språkferdigheter, er det ingen studier om situasjonen som hersker nå. Alle skoler og barnehager har vært stengt siden 12. mars, og elevene har fått tilbud om hjemmeundervisning.
– Vi har ikke beregnet virkningen for utsatte barn, for eksempel barn som opplever vold hjemme, tilføyer Holden.
Barnehagene skal åpne delvis 20. april, mens småskolen (1.-4. trinn) åpner en uke senere.