Staten tapte søksmål mot IBM – må ut med en kvart milliard

Krangelen dreide seg om et IT-system for innkreving av bompenger. Illustrasjonsfoto: Vegard Wivestad Grøtt / NTB scanpix
Krangelen dreide seg om et IT-system for innkreving av bompenger. Illustrasjonsfoto: Vegard Wivestad Grøtt / NTB scanpix Foto: NTB scanpix
Artikkelen fortsetter under annonsen

Vegvesenet og IBM har vært i krangel om prosjektet Grindgut. Staten gikk til retten og krevde inntil 325 millioner kroner, men må isteden betale 243 millioner.

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Artikkelen fortsetter under annonsen

Det er utfallet av dommen som falt i Oslo tingrett fredag. 42 millioner kroner er for dekning av IBMs sakskostnader, mens 3 millioner kroner er erstatning. Resten av beløpet er betaling for arbeid utført av IBM.

Krangelen handler om Autopass-systemet med det klingende navnet Grindgut. IT-systemet skulle kutte nedbetalingstid og driftskostnader ved bompengefinansierte veier.

Kontrakten hevet

Avtalen mellom Statens vegvesen og IBM ble inngått i desember 2013, men etter halvannet års utviklingsarbeid hevet Statens vegvesen kontrakten i juli 2015.

Under behandlingen av søksmålet hevdet staten at det var grunnlag for heving basert på mislighold. Staten mente den sentrale årsaken til at prosjektet gikk galt, var at IBM undervurderte arbeidsomfanget og kompleksiteten. IBM mente på sin side at hevingen av kontrakten var urettmessig – og at et økt omfang på prosjektet var den viktigste årsaken til forsinkelsene og problemene i Grindgut.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Omfattende dom

Ifølge dommen, som er på hele 124 sider, slår tingretten fast at Vegvesenets heving av kontrakten var urettmessig. I det vesentligste har IBM vunnet saken, oppsummerer retten.

Fra før har IT-selskapet BT Signaal, som tapte anbudskonkurransen mot IBM, blitt tilkjent 27 millioner kroner i erstatning fra myndighetene i lagmannsretten, som fastslår at Vegvesenet begikk «vesentlige feil under anbudskonkurransen».