NRK vant kampen om TV-seerne i 2019

Artikkelen fortsetter under annonsen

NRKs TV-kanaler vokste mest i Norge i 2019. Samtidig fortsetter nedgangen i TV-seingen.

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Artikkelen fortsetter under annonsen

Nordmenn mellom 10 og 79 år så i snitt 117 minutter TV hver dag i 2019. Det er en nedgang på åtte prosent fra 2018, skriver Kampanje.

NRKs TV-kanaler ble fjorårets vekstvinner av de fire store kanalhusene på det norske markedet. 39,5 prosent av alle TV-minuttene som ble sett på lineær TV i fjor ble sett på NRKs kanaler. Det er en vekst på 1,6 prosentpoeng fra året før. NRK1 vokser aller mest, fra 30,6 til 32 prosent.

Discovery-gruppen, som blant annet driver TVNorge, FEM, MAX, VOX og Eurosport, er den som taper mest. Gruppen går ned to prosentpoeng fra 2018 til 16,1 prosent. Nedgangen var ventet etter at gruppens kanaler trakk mange seere da de viste vinter-OL i 2018.

TV2s kanaler fikk en samlet seerandel på 28 prosent i 2019, en vekst på 0,6 prosentpoeng.

Nordic Entertainment Group, som blant annet har TV3, TV6 og Viasat 4, hadde 7,6 prosent av all TV-seing i fjor. Det er en økning på 0,1 prosentpoeng.