Køene redusert da Oslo innførte ladeavgift

Oslo kommune innførte betaling ved ladestasjonene i mars. Det har redusert køene, men kommunen når ikke målet om 2050 ladepunkt innen utgangen av året. Foto: Erlend Aas / NTB scanpix
Oslo kommune innførte betaling ved ladestasjonene i mars. Det har redusert køene, men kommunen når ikke målet om 2050 ladepunkt innen utgangen av året. Foto: Erlend Aas / NTB scanpix Foto: NTB scanpix

Oslo kommune når ikke målet om ladepunkter for elbil. Ladekøene har derimot blitt mindre etter at kommunen i mars innførte betaling.

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

– I fjor var det veldig mange henvendelser på at det var umulig å få ladeplass. Nå får vi langt færre klager, sier Sture Portvik i Bymiljøetaten til Dagsavisen.

Han sier etterspørselen har blitt mindre etter at kommunen innførte ladeavgift, men vedgår at det i noen bydeler er utfordring med nok ladeplasser til elbiler.

Oslo kommune har bygget 479 færre ladepunkter enn planlagt i år. Målet var 2.050 innen utgangen av 2019, men fasiten er 1.571 nye punkter.

Personvernpolicy