Norske bloggere selger reklame for nesten 300 millioner kroner

Caroline Berg Eriksen har en av Norges mest leste blogger. Foto: Marit Hommedal / NTB scanpix
Caroline Berg Eriksen har en av Norges mest leste blogger. Foto: Marit Hommedal / NTB scanpix Foto: NTB scanpix
Artikkelen fortsetter under annonsen

En ny rapport viser at reklamemarkedet for norske bloggere er større enn for kino og ukepresse.

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Artikkelen fortsetter under annonsen

En ny rapport fra det svenske analyseselskapet Institutet för reklam- och mediestatistikk (IRM) viser at norske bloggere, youtubere og sosiale medier-profiler i fjor solgte reklame for 237 millioner kroner.

I år er salget ventet å stige med 22 prosent til 289 millioner kroner, skriver Kampanje.

Til sammenligning er det ventet at reklamemarkedet til kino og ukepresse i år vil ligge på i overkant av 200 millioner kroner og 157 millioner kroner.

Det er Mediebedriftenes Landsforening (MBL), Annonsørforeningen (Anfo) og Mediebyråforeningen som har bestilt den nye rapporten om markedet for blogg-annonsering.

– Influenser-markedsføring har nådd en størrelse som kan sammenlignes med andre, godt etablerte kanaler, sier Anfo-sjef Jan Morten Drange til Kampanje.