Norske kunstnere minnes Ari Behn som fri og utfordrende

Ari Behn ved bildet «100 strokes before I go» under en utstilling i Galleri Oddvar Olsen i Drammen i mars 2017. Kunstverdenen husker ham som en fri, utfordrende og fargerik kunstner. Foto: Vidar Ruud / NTB scanpix
Ari Behn ved bildet «100 strokes before I go» under en utstilling i Galleri Oddvar Olsen i Drammen i mars 2017. Kunstverdenen husker ham som en fri, utfordrende og fargerik kunstner. Foto: Vidar Ruud / NTB scanpix Foto: NTB scanpix
Artikkelen fortsetter under annonsen

Fargerik, eksperimentell og barrierebrytende blir Ari Behn husket som i den norske kunstverdenen etter hans bortgang.

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Artikkelen fortsetter under annonsen

– Vi har mistet en kunstner som turte å bryte noen barrierer. Han orket å stå i mye kritikk og karakteristikker som offentligheten har plassert på ham. Selv om han gjorde det, har han alltid hatt overskudd og raushet til å se andre mennesker rundt seg, sier kulturminister Trine Skei Grande (V) til VG.

Grande sier hun er takknemlig for det Behn har bidratt med til kunsten, både som forfatter, billedkunstner og designer. 1. juledag tok han sitt eget liv, 47 år gammel.

– Å møte Ari var en sann glede. Det var spennende å utveksle tanker og ideer, han var svært kunnskapsrik og hadde en utrolig god hukommelse, sier eier av galleri Lilje, Frithjof Andreas Lilje Riis, til VG.

I oktober hadde Behn og hans venn og skuespiller Mikael Persbrandt en utstilling sammen på Galleri Lilje i Trondheim, som ifølge Adresseavisen var stappfull ved åpningen.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Lilje Riis sammenligner Behns innfallsvinkel til kunst med hans liv for øvrig: Fri, åpen, leken og utfordrende.

Det samme sier kunstner Vebjørn Sand til VG. Han sier Behns kunst var som ham: Fargerik, overraskende og eksperimentell.

– Vi hadde mest omgang i New York-perioden hans, og der malte jeg et av mine beste portretter: «Prins Ari på en trone av gull». Slik bør vi huske ham, som et eventyrlig menneske. Eventyr-mennesker er de viktigste å ha blant oss, alltid, sier Sand.

– Han lærte meg å være mer leken. Han fulgte ingen regler, verken i kunsten eller på andre områder i livet. Han prøvde seg på noe han egentlig ikke kunne, og fikk det til bra på sin egen måte, sier kunstner Espen Eiborg, som hadde en utstilling med Behn og Persbrandt på Gabba Gallery i Los Angeles i påsken.

Om du har det vanskelig eller kjenner noen som har det vanskelig, be om hjelp! Ring en venn, snakk med familien din, gå til fastlegen eller ring Mental Helses hjelpetelefon: 116 123, Røde Kors: 80033 321 eller Kirkens SOS: 22400040.