Flere passasjerer klager til flyselskapene

Er flyet forsinket, kansellert eller passasjeren er nektet ombordstigning på grunn av overbooking, kan passasjeren ha rett til en standardkompensasjon. Flere selskaper avslår slike krav, og stadig flere saker havner dermed i Transportklagenemnda. Foto: Gorm Kallestad / NTB scanpix
Er flyet forsinket, kansellert eller passasjeren er nektet ombordstigning på grunn av overbooking, kan passasjeren ha rett til en standardkompensasjon. Flere selskaper avslår slike krav, og stadig flere saker havner dermed i Transportklagenemnda. Foto: Gorm Kallestad / NTB scanpix Foto: NTB scanpix
Artikkelen fortsetter under annonsen

Flere forsinkende passasjerer klager til flyselskapene. Men flyselskapene avslår stadig flere krav, hevder klagehjelpselskapet Airhelp.

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Artikkelen fortsetter under annonsen

Er flyet forsinket, kansellert eller passasjeren er nektet ombordstigning på grunn av overbooking, kan passasjeren ha rett til en standardkompensasjon. Men det er langt fra alltid at flyselskapene er enig med passasjeren om vedkommende har rett til kompensasjon, skriver Finansavisen.

Får passasjeren avslag av flyselskapet, og mener det er uriktig, havner saken i Transportklagenemnda. I 2017 fikk nemnda inn 2.714 saken og per midten av desember i år var antallet 4.248, skriver avisen.

– Avgjørelsene i nemnda er ikke bindende, slik at de gir ikke retts- og tvangskraft, men de aller fleste avgjørelser aksepteres av flyselskapene, sier Cecilie Asak Oftedahl i Transportklagenemnda.

Klagehjelpselskapet Airhelp mener at flyselskapene er blitt strengere. Selskapet har gått gjennom alle sine saker med det de mener er rettmessige krav og funnet at antall avslag øker.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Ifølge Airhelp har SAS tredoblet antallet avslag fra januar til oktober i år sammenlignet med samme periode i fjor. Norwegian har nærmest doblet sine avslag i samme periode fra 2018 til 2019, hevder selskapet.

SAS sier til Finansavisen at de følger bestemmelser og lovverk, herunder også EU-forordningen. Norwegian svarer at de er forpliktet til å følge EUs regelverk for passasjerrettigheter, noe som betyr at alle som har krav på kompensasjon, får kompensasjon.