Fem ambulansefly satt på bakken

<p>Selskapet Lufttransport tapte anbudet om luftambulansetjenesten til fordel for Babcock. Dette selskapet stiller med færre reservefly og flygere.</p>
Selskapet Lufttransport tapte anbudet om luftambulansetjenesten til fordel for Babcock. Dette selskapet stiller med færre reservefly og flygere. Foto: Rune Stoltz Bertinussen / NTB scanpix

Fem av de nye ambulanseflyene til Babcock tas ut av tjeneste etter tekniske uregelmessigheter. Med seks operative fly betyr det at tjenesten nesten halveres.

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

– Sikkerheten kommer alltid først, og vi har derfor besluttet å sette de fem flyene som har opplevd uregelmessigheter på bakken inntil vi har hatt en teknisk gjennomgang av dem, sier sjef for flyoperasjoner Hans Skog-Andersen i Babcock i en pressemelding.

– Vi har også av sikkerhetsmessige årsaker satt inn kompenserende tiltak for å ha større sikkerhetsmarginer enn normalt for de øvrige flyene. Vi jobber nå intensivt med å få alle flyene tilbake i normal produksjon, sier han videre.

SV: – Alvorlige syke risikerer å ikke få hjelp

– Alvorlige syke mennesker risikerer å ikke få hjelp, sier Kirsti Bergstø. Foto: Audun Braastad / NTB scanpix
– Alvorlige syke mennesker risikerer å ikke få hjelp, sier Kirsti Bergstø. Foto: Audun Braastad / NTB scanpix

Alvorlige syke mennesker risikerer å ikke få hjelp i tide etter at fem av Babcocks ambulansefly ble satt på bakken lørdag, mener SV-nestleder Kirsti Bergstø.

– Vi vil foreslå at regjeringen snarest gjennomfører en fullstendig granskning av beredskapen i Nord-Norge, og særlig i Finnmark, samt iverksette alle nødvendige tiltak for å sørge for trygge akutt-tjenester for befolkningen. Leveransen til Babcock skal være en sentral del av granskningen, sier Bergstø.

– Total kollaps i beredskapen

Hun legger til at SV krever full redegjørelse i Stortinget mandag. Partiet har allerede har sendt krav om dette til helseministeren.

– Det er en total kollaps i beredskapen i nord nå, situasjonen er kritisk. Dette er Bent Høies (H) verk, han må komme seg på jobb og sette inn akutte tiltak.

Luftambulansetjenesten opplyser at det er basene i Tromsø og Bodø som nå står uten ambulanseflyberedskap. I tillegg er dagflyet i Alta av beredskap.

– Vi har fått fløyet de pasientene vi skulle i dag, så det har ikke vært noen konsekvenser så langt. Men så klart er situasjonen uheldig, sier administrerende direktør Øyvind Juell i Luftambulansetjenesten til NTB.

– Det som er uvanlig her er jo at det er to nabobaser

Han forteller at de følger situasjonen tett.

– Tjenesten er jo så å si halvert. Frykter dere at noe kan gå galt?

– Det er ikke noen umiddelbar frykt for det. Det er ikke uvanlig å stå uten beredskap på basen, men det som er uvanlig her er jo at det er to nabobaser. Men vi har fly på andre baser som kan fly dit dersom det er behov, forteller Juell.

Luftambulansetjenesten har varslet sine helikopterbaser, Forsvaret og Hovedredningssentralene om økt behov for å bruke helikopter til pasientoppdrag der vær og begrensninger hindrer landing med fly. Helse Nord har også informert sine sykehus om situasjonen.

Høie: – Mannskapet settes først

Helse- og omsorgsminister Bent Høie. Rune Stoltz Bertinussen / NTB scanpix
Helse- og omsorgsminister Bent Høie. Rune Stoltz Bertinussen / NTB scanpix

– Det er svært uheldig at basene i Tromsø og Bodø er ute. Helse Nord melder at de ved hjelp av helikoptre er i full stand til å dekke opp beredskapen ved å ta i bruk alle tilgjengelige ressurser. Luftambulansetjenesten HF følger operatøren Babcock tett framover til flyene er tilbake i normal beredskap, sier helseminister Bent Høie (H) til NTB.

Han legger til at beredskapen i Troms og Finnmark var over 100 prosent, inntil de fem flyene ble tatt ut av tekniske årsaker. Bakgrunnen er at regjeringen har satt inn ekstra ressurser.

– Dette handler om tekniske utfordringer med flyene. Sikkerheten for mannskapet på flyene skal alltid settes først, uavhengig av om operatøren er offentlig eller privat. Helse Nord melder at de på tross av utfordringene har løst alle akuttoppdrag så langt. Jeg forventer at Helse Nord skalerer opp tiltakene etter forholdene videre, sier Høie.

Toppen: – En helt uansvarlig situasjon

Staten bør overta luftambulanseflytjenesten, fordi Babcock har vist at de ikke makter å oppfylle kontrakten, mener Sps helsepolitiske talsperson Kjersti Toppe.

– Babcock har over lengre tid vist at de ikke makter å oppfylle kontrakten. Nå er det full krise. Staten ved helseforetaket må overta ansvaret fra Babcock, sier Senterpartiets helsepolitiske talsperson Kjersti Toppe til NTB.

Senterpartiets Kjersti Toppe. Foto: Terje Pedersen / NTB scanpix Foto: Terje Pedersen / NTB scanpix
Senterpartiets Kjersti Toppe. Foto: Terje Pedersen / NTB scanpix Foto: Terje Pedersen / NTB scanpix

Hun legger til at Senterpartiet vil fremme dette som forslag mandag.

Fem av de nye ambulanseflyene til Babcock ble tatt ut av tjeneste lørdag etter tekniske uregelmessigheter. Med seks operative fly betyr det at tjenesten nesten halveres.

– Dette er en helt uansvarlig situasjon. Dette skaper en krisesituasjon for beredskapen i Nord-Norge, som synes ute av kontroll. Statsråd Bent Høie må gi umiddelbar beskjed om at Luftambulansetjenesten HF får fullmakt til å bruke alle nødvendige midler for å sikre luftambulanseberedskapen, sier Toppe.

Nesten halvert

Flyfabrikken er tilkalt for å bistå i arbeidet med å finne årsaken til uregelmessighetene.

Mediekontakt Roger Solheim sier til NTB at selskapet nå har seks operative fly. Tjenesten er dermed nesten halvert.

– Hvor dramatisk er dette?

– Jeg kan ikke si noe mer enn det som står i pressemeldingen foreløpig. Når det gjelder konsekvenser for beredskap, er det Luftambulansetjenesten som vurderer det, sier Solheim til NTB.

Tekniske utfordringer

Babcock Scandinavian AirAmbulance AS vant i 2017 anbudskonkurransen om å drive ambulansefly i Norge. Selskapet overtok tjenesten etter Lufttransport AS 1. juli 2019 og skal levere luftambulansetjenester i perioden 2019 til 2030.

Etter byttet av leverandør har flere ambulansefly vært ute av drift i kortere eller lengre perioder. Årsakene har vært tekniske utfordringer, sykdom eller pålagt hviletid.

Etter å ha levert en beredskap på 90 prosent både i august, september og november, påla Luftambulansetjenesten HF i slutten av oktober Babcock å sette i verk både kortsiktige og langsiktige tiltak for å styrke beredskapen.

Babcock leverte ambulanseflyberedskap på 93,28 prosent i november. Medregnet Forsvarets helikopter ble den totale beredskapen på 99,30 prosent.

Vedgikk at tjenesten ikke er god nok

I september satt regjeringen ned en ekspertgruppe som skal utrede ulike driftsformer for tjenesten etter problemene.

Ekspertgruppen skal vurdere dagens system opp mot andre driftsformer, som for eksempel offentlig eller ideell drift og se på forbedringsmuligheter for dagens modell.

Helseminister Bent Høie (H) vedgikk i november at dagens tilbud ikke er godt nok, og har derfor innført krav om daglig rapportering fra Luftambulansetjenesten HF.

Personvernpolicy