Nav-ansatte frykter heksejakt

 Hauglie: – Jeg beklager på det sterkeste
Artikkelen fortsetter under annonsen

Parat advarer mot hets og sjikanering av Nav-ansatte etter avdekkingen av trygdeskandalen og feiltolkningen av reglene.

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Artikkelen fortsetter under annonsen

– Dette er en alvorlig sak som berører svært mange mennesker, og det er ikke vanskelig å forstå reaksjoner som både sinne og frustrasjon. Samtidig er det ikke den enkelte ansatte i Nav som er ansvarlig for slike systemfeil, sier Parat-leder Unn Kristin Olsen.

– Denne saken er alvorlig for alle. Først og fremst for dem som er direkte berørt, og som har fått en uriktig behandling. Her har vi alle et ansvar for å rydde opp så snart som mulig og gi dem oppreisning, sier tillitsvalgt for Nav, Agathe Osland Hellesen.

Rødt krever innsyn i skandalen: – Må få full klarhet for å unngå en total ansvarspulverisering

Både Olsen og Hellesen mener skandalen skyldes en feiltolkning av loven som Nav-ledelsen har ansvar for.

Tidslinje for Nav-skandalen:

* 2012: EUs nye trygderegler (trygdeforordning) blir en del av norsk trygderett. Artikkel 21 sier at de som mottar sykepenger, arbeidsavklaringspenger og pleiepenger kan motta ytelsene selv om de oppholder seg midlertidig i et annet europeisk land. Nav holder fast på en streng regelforståelse om at mottakerne som hovedregel må oppholde seg i Norge for å få ytelsene.

* Juni 2017 til mars 2018: Trygderetten avsier flere dommer i klagesaker, der det slås fast at Nav praktiserer reglene feil. Sakene blir sendt tilbake til Nav. Nav endrer ikke praksis.

* Desember 2018: Trygderetten varsler Nav klageinstans om at den ville be EFTA-domstolen avgi en rådgivende uttalelse om tre pågående saker som gjelder artikkel 21.

* 20. desember 2018: Nav varsler Arbeids- og sosialdepartementet om saken.

* Januar 2019: Arbeids- og sosialdepartementet slår fast at Nav ikke kan stanse ytelsene fordi mottakeren midlertidig oppholder seg i et annet europeisk land.

* Mars 2019: Departementet sier seg enig i at praksisen må endres for saker framover i tid. På et tidspunkt etter dette beslutter Nav å vurdere praksis for alle midlertidige opphold i et annet europeisk land og gjennomgå tidligere saker.

* Oktober 2019: Riksadvokaten, som har ansvaret for påtalemyndigheten, varsles om feilen. Soningen blir avblåst for én person som var på vei til å sone en dom for trygdesvindel. Etterlysningen av tre personer trekkes tilbake.

* 28. oktober: Nav-direktør Sigrun Vågeng, arbeids- og sosialminister Anniken Hauglie (H) og riksadvokat Tor-Aksel Busch innkaller til pressekonferanse om saken. Det blir kjent at minst 48 mennesker er dømt for trygdesvindel på feil grunnlag. 36 av dem ble dømt til fengsel, og den lengste dommen er på åtte måneders fengsel. 2.400 personer kan ha fått urettmessige pengekrav mot seg.

Kilder: Brev fra Nav og Trygderetten

– Det er ikke enkeltpersoner og saksbehandlere i Nav som på eget initiativ tolker lovverket, sier Hellesen, som påpeker at tolkning av lovverk og saksbehandling gjennomføres etter en enhetlig og felles forståelse i hele Nav-systemet.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

– Saksbehandlere i Nav kan i svært liten grad foreta egne tolkninger av lovverket eller basere saksbehandlingen på eget skjønn. Vår overordnede rolle og oppdrag er å påse at alle behandles likt i henhold til gjeldende regelverk og nødvendig dokumentasjon. Feil tolkning av lovverket skal avdekkes av egne jurister, gjennom klageinstanser og av domstolene, sier Hellesen.

Aktuelt: Nav-sakene blir tidligst gjenopptatt neste år

Les også: Dømt mann håper han er rammet av Nav-skandalen

Se hele orienteringen her: