Leger ber om hjelm-påbud ved bruk av elsparkesykkel: – 40 prosent er hodeskader

Antall skader har eskalert med økt bruk av elsparkesykler. Både politiet og Trygg Trafikk har signalisert at de ønsker strengere regler for elsparkesykler for å forebygge alvorlige ulykker .Foto: Terje Pedersen / NTB scanpix
Antall skader har eskalert med økt bruk av elsparkesykler. Både politiet og Trygg Trafikk har signalisert at de ønsker strengere regler for elsparkesykler for å forebygge alvorlige ulykker .Foto: Terje Pedersen / NTB scanpix Foto: NTB scanpix
Artikkelen fortsetter under annonsen

Brukere av elsparkesykler blir beskyldt for å opptre uansvarlig og skjødesløst uten respekt for trafikkregler. Nå tar leger til orde for å skjerpe kravene til brukerne. 

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Artikkelen fortsetter under annonsen

– Med de hastigheter, som hjulene har, så minner de mer om mopeder enn sykler. Og på en moped skal man jo ha hjelm på, sier overlege i Ulykkesanalysegruppen ved Odense Universitetshospital, Niels Dieter Röck, til Dansk Radio.

Debatten om den nye farsotten i trafikken, elsparkesykkelen, fortsetter. Brukerne hyller den nye fleksibiliteten og friheten det nye fremkomstmiddelet gir. Kritikerne mener de motoriserte syklene utgjør en trussel for andre trafikanter.

I flere land er det meldt om dødsfall hvor elsparkesykler er innblandet. I noen tilfelle har brukeren selv forulykket. I andre tilfelle er andre trafikanter påført dødelige skader.

Les også: Krever merking av raske elsparkesykler

– Hjernerystelse, hodepine og svimmelhet

Nå går flere danske overleger i bresjen for å innføre et påbud for bruk av sykkelhjelm, samt strengere fartsgrenser for å redusere skadeomfanget.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

På akuttmottaket i Frederiksberg og Bispebjerg Hospital ble det i perioden fra juli til og med september registrert 50 personskader, hvor av 40 prosent var rene hodeskader.

– De har falt og enten fått et kutt eller en flenge i hodet. En stor del av de 40 prosentene har vist tegn på hjernerystelse, altså at de har vært bevisstløse i kortere tid, hatt hodepine eller vært svimmel, forteller overlege på akuttmottaket, Søren W. Rasmussen, til DR.

337 personskader på fire måneder i Oslo

Tidligere i år meldte legevakten i Oslo og akuttmottaket på Ullevål om 337 personskader fra 1. april til og med 31. juli. Ifølge NRK hadde 21 av disse alvorlige skader, mens resten hadde lettere eller moderate skader.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

– En ulykke er en for mye, og vi må bidra til holdningsskapende arbeid slik at folk på elsparkesykkel oppfører seg. Vi må få ned ulykkestallene ved å sikre oss at folk oppfører seg i trafikken, uttalte statssekretær i Samferdselsdepartementet, Tommy Skjervold (Frp), til NTB i slutten av august.

Artikkelen fortsetter under annonsen

– Bør bli lovpålagt å bruke hjelm

Danske leger mener nå tiden er moden for å pålegge brukere av elsparkesykler å beskytte seg bedre.

– Det bør bli lovpålagt å bruke hjelm, foreslår overlege Niels Dieter Röck.

Både politiet og Trygg Trafikk har tidligere signalisert at de ønsker strengere regler for elsparkesykler for å forebygge alvorlige ulykker. Trygg Trafikk mener et slikt påbud bør begrenses til å gjelde barn under 12 år.

– Vi anbefaler alle å bruke hjelm når de bruker el-sparkesykkel. Men når det gjelder barn, vil vi gjerne ha et påbud, varslet direktør Jan Johansen i Trygg Trafikk i sommer.

Ber forhandlere presisere

Elektriske sparkesykler som kan komme opp i over 20 kilometer i timen, er det forbudt å ferdes med på offentlige veier i dag. Forbrukertilsynet har bedt 26 forhandlere om å presisere dette når de selger elsparkesykler som er raskere enn 20 kilometer i timen.

Artikkelen fortsetter under annonsen

I Trondheim er det ikke lenger tillatt å leie ut elsparkesykler. Oslo kommune vurderer å gjøre det samme. I hovedstaden er det nå nærmere 4.000 elsparkesykler i trafikken.

– Flere farlige situasjoner

– Vi ønsker at det skal være trygt for alle å ferdes i byen, uten forsøpling. Det har vært flere ulykker med elsykler, og elsparkesykler har skapt flere farlige situasjoner, blant annet for eldre, blinde og andre med nedsatt funksjonsevne, har byråd Lan Marie Berg (MDG) for miljø og samferdsel tidligere uttalt til NTB.

Ifølge Bymiljøetaten i Oslo er det i dag seks firmaer som leier ut el-sparkesykler – Voi, Tier, Zvipp, Circ, Ryde og Lime.