Togvogn på lastebiltur endte i politianmeldelse

Artikkelen fortsetter under annonsen

Det gikk bokstavelig talt ikke på skinner da en togvogn skulle fraktes til Rjukan på lastebil tirsdag. 

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Artikkelen fortsetter under annonsen

Totalt var det tre togvogner som var på vei fra Vennesla til Rjukan, men for en av dem endte ferden i en storkontroll på Notodden, skriver avisen Varden.

Jernbanevogner på spesialhenger ble stoppet av kontrollører i Statens vegvesen, lasten var for lang og tung. Det var også kabotasje. Alle forhold ble anmeldt til politiet. Foto: Statens Vegvesen / NTB scanpix
Jernbanevogner på spesialhenger ble stoppet av kontrollører i Statens vegvesen, lasten var for lang og tung. Det var også kabotasje. Alle forhold ble anmeldt til politiet. Foto: Statens Vegvesen / NTB scanpix

Statens vegvesen skriver på Twitter at jernbanevognen var for lang, til tross for at den var plassert på en spesialtilhenger. Kontrollørene avdekket også kabotasje, og forholdene er anmeldt til politiet.

I tillegg fikk sjåføren også gebyr for vekt, skriver Statens vegvesen.

Til Varden forklarer Hans-Victor Braathen, jernbaneansvarlig hos Norsk Industriarbeidermuseum, at togvognen var lastet feil på lastebilen.

– Vognen var såpass lang at det ble for lite vekt på fremakslingene, sa han til avisen tirsdag.

Med tillatelse fra Norsk Jernbanemuseum har Rjukanbanen fått tillatelse til å disponere togvognene i tre av de neste ti årene. Ifølge Varden kan de dateres tilbake til 1920-1930-tallet.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

– Feilen ble oppdaget da bilen ble vinket inn i kontrollen og vekta ble sjekket. Det er leit, men det er transportøren vi har leid inn og som har påtatt seg oppdraget, som er ansvarlig, så dette kom som en bombe på oss, sier Einar Gabrielsen, avdelingsleder for NIA på Rjukanbanen, til Telemarksavisa.

Han understreker at det er transportøren som blir anmeldt.

– Det er klart når man bryter reglene, så blir man anmeldt. Sånn er det jo hvis man kjører uten sertifikat også, forteller Gabrielsen.

Kabotasje er i utgangspunktet ulovlig, og innebærer at en transportør fra et land driver transport mellom destinasjoner innenfor et annet lands grenser.