Salget av middagsmat på boks ned 30 prosent på ti år

Salget av hermetikkmiddag går ned, men fremdeles er det mange eldre og studenter som digger middag på boks. Illustrasjonsfoto: Lise Åserud / NTB scanpix
Salget av hermetikkmiddag går ned, men fremdeles er det mange eldre og studenter som digger middag på boks. Illustrasjonsfoto: Lise Åserud / NTB scanpix Foto: NTB scanpix
Artikkelen fortsetter under annonsen

Ferdigmiddager fra takeaway, kjøledisk og ferskvare spiser opp markedsandeler fra middag på boks, men noen hermetikkfavoritter holder stand.

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Artikkelen fortsetter under annonsen

– Siden 2008 har omsetningen av hermetiske middagsretter falt nesten 30 prosent, sier kommunikasjonsansvarlig i analyseselskapet Nielsen Norge, Gunnar Portvik til nettsiden godt.no.

De hermetiske middagsrettene solgte for 296,7 millioner kroner i 2008, mens det falt til 208,6 millioner i 2018, en nedgang på 30 prosent. Portvik sier folk griper til ferske og dypfryste middagsalternativer i stedet, for disse har i samme periode økt med nesten 60 prosent ifølge Nielsens tall.

Også takeaway-tjenester som Foodora er utfordrere.

Markedsdirektør Stian Lund i Orkla Foods Norge, som blant annet eier Trondhjems, påpeker at deres bestselgere, Spaghetti à la Capri og brun lapskaus faktisk øker i salg.

– Den står seg veldig godt, og dekker et behov for trygge merkevarer med kjente og kjære smaker, i tillegg det rent praktiske med at du kan ha hermetikken på hytta, i båten eller nede i boden, sier han.

To andre bestselgere, Norturas Joika og Snurring, holder også stand, med sterke posisjoner hos store brukergrupper. Særlig unge er storforbrukere av Joika.