Verft varsler om forsinkelser for nye kystruteskip

Kontorbygget til Havila Shipping ASA på Mjølstadneset i Fosnavåg i Herøy kommune i Møre og Romsdal. Foto: Halvard Alvik, NTB scanpix
Kontorbygget til Havila Shipping ASA på Mjølstadneset i Fosnavåg i Herøy kommune i Møre og Romsdal. Foto: Halvard Alvik, NTB scanpix Foto: NTB scanpix
Artikkelen fortsetter under annonsen

Betalingsproblemer skal være blant årsakene til at to av de fire nye kystruteskipene som norske Havila skal sette inn langs kysten, er kraftig forsinket.

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Artikkelen fortsetter under annonsen

Fra 1. januar 2021 skal det norske rederiet Havila sette inn fire skip på ruten mellom Bergen og Kirkenes i konkurranse med Hurtigruten.

Avtalen ble inngått i fjor mellom rederiet og Samferdselsdepartementet, og kontrakten er gitt en varighet på ti år. Ifølge avtalen skal rederiet Havila, som holder til i Fosnavågen på Sunnmøre, seile med fire nye skip på ruten. Hurtigruten betjener den samme strekningen med elleve skip i dag, men skal redusere til sju skip når konkurrenten er på plass.

To av skipene skal leveres fra et verft i Spania, men arbeidet har nå stått stille i flere uker, skriver Nordlys og siterer den spanske avisen Faro de Vigo. Verftet skal ha varslet at byggingen av de to skipene vil være seks måneder forsinket og at de derfor ikke vil være klare til å settes inn i trafikk som planlagt i januar 2021. Bakgrunnen er oppgitt til å være betalingsmislighold og endringer av konstruksjon fordi skipene ble for tunge.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Samferdselsdepartementets opplyser til Nord24.no at de senest ble oppdatert av Havila om framdriften i saken onsdag sist uke. Rederiet risikerer dagbøter dersom ikke skipene er klare som avtalt.

– Samferdselsdepartementet legger så langt til grunn at Havila er klare til å starte drift på kystruten fra 1.1.2021 iht. inngått avtale. Vi er i løpende dialog med Havila om dette, skriver seniorrådgiver Kjell Brataas.