Tog over hele landet sto stille i to timer

Tog, busser, trikk og T-bane vil stoppe, og det holdes demonstrasjoner i Oslo, Bergen, Trondheim og Stavanger. Foto: Ole Berg-Rusten/ NTB scanpix
Tog, busser, trikk og T-bane vil stoppe, og det holdes demonstrasjoner i Oslo, Bergen, Trondheim og Stavanger. Foto: Ole Berg-Rusten/ NTB scanpix Foto: NTB scanpix
Artikkelen fortsetter under annonsen

Mellom klokken 12 og 14 sto alle tog over hele landet stille. Bakgrunnen var Norsk Lokomotivmannsforbund og Norsk Jernbaneforbunds streik mot EUs jernbanepakke.

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Artikkelen fortsetter under annonsen

Da klokken slo 12 torsdag ettermiddag, stanset alle landets tog ved den nærmeste stasjonen. Der sto de bom stille i to timer fram til klokken 14.

Det ble ikke satt opp alternativ transport, verken for avgangene som ble berørt før, under og heller ikke etter streiken, opplyste Vy i forkant av streiken. Den to timer lange streiken er ventet å påvirke togtrafikken resten av dagen.

Bakgrunnen for streiken er at togforbundene protesterer mot innføringen av EUs fjerde jernbanepakke, som skal behandles i Stortinget senere i høst. Jernbanepakken vil pålegge konkurranseutsetting og legge den norske jernbanen under EUs jernbanebyrå.

– Avdemokratisering av jernbanen

Det kan gå ut over sikkerheten og tilbudet til passasjerene, mener forbundene.

– Regjeringen vil avdemokratisere jernbanen, som er blant landets viktigste infrastruktur. Dette har ingenting med modernisering å gjøre. Vi sier ja til toget som framtidas transportmiddel og nei til EUs fjerde jernbanepakke, sier forbundsleder Jane Brekkhus Sæthre i Norsk Jernbaneforbund (NJF).

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Regjeringen vil flytte makten til EU, og gjøre anbud, konkurranseutsetting og privatisering obligatorisk på jernbanen for all framtid, mener forbundsleder Rolf Ringdal i Norsk Lokomotivmannsforbund (NLF).

– Norsk jernbane har hatt grensekryssende tog i over hundre år og samtrafikk med felles personell som krysser grensen før EUs jernbanepakker oppsto. EUs fjerde jernbanepakke er derfor helt unødvendig for å sikre tog over grensene, sier Ringdal.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Frykter for Østfoldbanen: – Fra løfter om jernbane, til utsettelser til nå fullstendig kaos

– En merkelig streik

Høyres samferdselspolitiske talsmann, Helge Orten, deler ikke Sæthre og Ringdals syn på jernbanepakken. Orten har karakterisert streiken som «en merkelig streik».

– Det er i så fall en streik mot økt sikkerhet, forenkling av togreiser og lavere utslipp, sier Orten, som er komitéleder i transport- og kommunikasjonskomiteen for Høyre på Stortinget.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Han mener det skapes et uriktig bilde av at Norge mister råderetten over egen jernbane.

– Infrastrukturen eies av staten, vi bestemmer selv vilkårene i anbudene og jernbanetilsynet har ansvaret for at sikkerheten blir ivaretatt. Norsk jernbane er norsk og vil forbli norsk, sier Orten.

Demonstrasjoner over hele landet

Torsdag ettermiddag ble det arrangert demonstrasjoner i både Oslo, Bergen, Trondheim og Stavanger. I tillegg ble det holdt mindre markeringer over store deler av landet.

Ap-leder Jonas Gahr Støre, SV-leder Audun Lysbakken og Rødt-leder Bjørnar Moxnes var blant dem som holdt appeller under demonstrasjonen i Oslo.

Flytoget sto også stille de to timene streiken varte. Buss, trikk og T-bane sto stille i hovedstaden, men kun i en halv time fordi Oslo Sporveier ønsket å legge til rette for demonstranter som skulle komme seg til demonstrasjonen.

NJF har varslet at de om nødvendig vil aksjonere ytterligere ved å stanse alle tog i rushtiden mellom klokken 14 og 16 torsdag 31. oktober.