Juks avdekket ved bilverksted i Sandefjord – godkjenning for 170 biler trekkes tilbake

Illustrasjonsfoto: Gorm Kallestad / NTB scanpix.
Illustrasjonsfoto: Gorm Kallestad / NTB scanpix. Foto: Gorm Kallestad / NTB scanpix
Artikkelen fortsetter under annonsen

170 bileiere får nå brev om at kjøretøyet feilaktig har blitt godkjent i EU-kontroll. Statens vegvesen har avdekket kontrollfusk ved et verksted i Sandefjord.

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Artikkelen fortsetter under annonsen

Statens vegvesen har avdekket at en ansatt ved et verksted har godkjent et stort antall kjøretøy uten at verkstedet er sikre på om disse kjøretøyene faktisk har vært inne til kontroll.

– Virksomhetens leder oppdaget at en kontrollør har gjennomført EU-godkjenninger utenfor vårt system, og meldte fra til oss. Vi har de siste dagene sammen med virksomheten avdekket at kontrolløren har godkjent over 170 kjøretøyer på ulovlig vis ved å gå gjennom fakturaer og ande dokumenter, sier seksjonsleder for tilsynsseksjonen i Statens vegvesen Region Øst Einar Eskilt til ABC Nyheter.

Godkjenningene av bilene er derfor å anse som ugyldige, og de trekkes tilbake. Eierne av de 170 kjøretøyene får i dag brev om at de må gjennomføre kontrollene på nytt innen slutten av oktober.

Det blir opp til verkstedet å vurdere om eierne selv må stå for utgiften knyttet til ny kontroll.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Statens vegvesen har foreløpig ikke avdekket hvorvidt den ansatte har tatt betalt for de ugyldige EU-godkjenningene rett i egen lomme. De vurderer nå om de skal anmelde vedkommende.

– Dette er en stor sak med 170 involverte kjøretøyer i perioden 1. januar og 1. september. Vi har tidligere hatt tre sånne saker i Region sør og én i Oslo, men av mindre omfang, sier Eskilt.

Statens vegvesen gjennomfører ikke EU-kontroller selv, men godkjenner og kontrollerer de verkstedene som har lov til å utføre dem. Den aktuelle virksomheten er godkjent både som verksted og kontrollorgan.

Eskilt forteller at Statens vegvesen har hatt et god samarbeid med ledelsen i verkstedet for å fakta på bordet.

– De er lei seg for det som har skjedd, og jobber for å få orden på dette på best mulig måte. Så får vi vurdere om vi skal reagere mot virksomheten avhengig av hvordan de håndterer saken videre. Vi kan vurdere pålegg, advarsler eller å tilbakekalle godkjenningen til å være kontrollør.