Gigantvogntog kan få kjøre med flere tonn ekstra last på flere veier

Vegdirektoratet har fått i oppdrag om å sette i gang et arbeid slik at store vogntog også kan kjøre på de samme veiene som tømmerbiler. Det betyr at vogntogene kan kjøre med mer last på flere veier. Foto: Lise Åserud / NTB scanpix
Vegdirektoratet har fått i oppdrag om å sette i gang et arbeid slik at store vogntog også kan kjøre på de samme veiene som tømmerbiler. Det betyr at vogntogene kan kjøre med mer last på flere veier. Foto: Lise Åserud / NTB scanpix Foto: NTB scanpix
Artikkelen fortsetter under annonsen

Regjeringen har bedt Vegdirektoratet om å utvide veinettet for såkalte modulvogntog til å også omfatte tømmerveinettet.

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Artikkelen fortsetter under annonsen

Dette betyr at store vogntog, såkalte modulvogntog, kan få kjøre på flere veier med mer last, melder Samferdselsdepartementet i en pressemelding.

– Det vil gi næringslivet muligheter til å kjøre med 10 tonn ekstra last på vesentlig flere veier, sier samferdselsminister Jon Georg Dale (Frp).

I pressemeldingen skriver de også at Vegdirektoratet nylig har hatt på høring forslag om å tillate 24 meter lange vogntog (lastebil med slepvogn på inntil 60 tonn) på modulveinettet. I forbindelse med dette har direktoratet fått i oppdrag om å sette i gang et arbeid for å gi disse vogntogene, modulvogntog 1 og 2, tilgang til tømmerveinettet.

Forslaget vil bli sendt på høring ved årsskiftet 2019/2020.

– Flere næringslivsaktører har etterspurt en slik løsning, som vil gi økt effektivitet og konkurranseevne. Endringen vil bidra til færre vogntog på veiene ved at man kan frakte større lass over lengre strekninger per transport. Det vil øke miljøgevinsten og bedre trafikksikkerhet på norske veier, sier samferdselsstatsråd Jon Georg Dale i meldingen.

Direktør for tanktransport Vidar Hauan i TINE sier at regelendringen vil føre til 27 prosent kapasitetsøkning per melkevogntog. Han sier det vil bidra til vesentlig reduksjon av klimautslipp og lavere kostnader ved frakt av melk. Også NHO Mat og Drikke og Treindustrien uttaler at de er fornøyd med regjeringens planer.