Foreslår legitimasjonsplikt for å forhindre mobilkapring

Illustrasjonsfoto
Illustrasjonsfoto Foto: Gorm Kallestad / NTB scanpix
Artikkelen fortsetter under annonsen

Regjeringen foreslår skjerpede krav til registrering av kundeopplysninger for å opprette eller endre telefonabonnement. Målet er å stanse telefonkapring.

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Artikkelen fortsetter under annonsen

Forslaget som nå sendes på høring innebærer at en må bruke godkjent eID for å opprette mobilavtale over internett, eller vise gyldig legitimasjon ved kjøp i butikk. I tillegg blir reglene for teleselskapene for hvordan de skal identifisere sluttbrukeren presisert. Dette gjelder både ved opprettelse og endring av avtale, for å hindre såkalt «mobilkapring».

– Falske eller mangelfulle profiler kan gjøre det vanskeligere for politiet å etterforske kriminalitet. Det er også viktig at nødetatene får korrekt informasjon om innringer ved nødanrop, sier Elisabeth Aarsæther, direktør i Nasjonal kommunikasjonsmyndighet (Nkom).

Telefonnummer brukes blant annet ofte til å gjenopprette passord. Kapring av nummeret kan dermed gi kontroll over kontoer med mye personlig informasjon som for eksempel sosiale medier, nettbank eller andre tjenester.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

– Vi har sett flere eksempler på at kriminelle har lyktes med å opprette SIM-kort i falskt navn til tross for at loven stiller krav om entydig identifisering. Regjeringen foreslår derfor tydeligere krav til identifisering for å opprette eller endre telefonavtaler, sier digitaliseringsminister Nikolai Astrup (H)

– Når stadig flere tjenester er knyttet til mobiltelefonnummeret vårt, blir vi også mer sårbare når vi mister kontrollen over det. Nå tar vi grep for å hindre dette, sier Astrup.

Høringsfristen er 3. desember.