Én av fem fikk bedre eksamenskarakter etter klaging

Aftenpostens gjennomgang viser også at det klages mest på eksamenskarakteren i fagene rettslære 2 og samfunnsfaglig engelsk, henholdsvis 9 og 8 prosent. Færrest klager er det på matematikk – og engelskeksamen for 10. trinn, henholdsvis 0,6 og 1,8 prosent. Foto: Berit Roald / NTB scanpix
Aftenpostens gjennomgang viser også at det klages mest på eksamenskarakteren i fagene rettslære 2 og samfunnsfaglig engelsk, henholdsvis 9 og 8 prosent. Færrest klager er det på matematikk – og engelskeksamen for 10. trinn, henholdsvis 0,6 og 1,8 prosent. Foto: Berit Roald / NTB scanpix Foto: NTB scanpix
Artikkelen fortsetter under annonsen

Én av fem som klaget på eksamenskarakteren sin i grunnskolen eller på videregående, gikk opp en eller flere karakterer, ifølge Aftenposten.

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Artikkelen fortsetter under annonsen

En gjennomgang Aftenposten har gjort av 37.819 eksamensklager fra hele landet de siste fire årene viser også at i åtte av ti tilfeller ble karakteren stående, og at under 1 prosent av klagene førte til at elevene gikk ned i karakter.

Fra 2016 og 2019 ble det levert mellom 208.000 og 214.000 eksamensbesvarelser på vårparten i de 25 største fagene i grunnskolen og på videregående. Disse eksamenene ble hvert år klaget på mellom 9.000 og 9.800 ganger, noe som tilsvarer 4,3 prosent.

De fagene det lønte seg å klage på i størst mulig grad, var engelsk 10. trinn og sosialkunnskap. 32 prosent av dem som klagde, fikk bedre karakter. Færrest fikk bedre karakter i fagene matte 2P og matte 2P-Y (praktisk matematikk), der 3,3 prosent fikk et bedre resultat, skriver avisen.

Avdelingsdirektør Per Kristian Larsen-Evjen i Utdanningsdirektoratet sier vurderingen av eksamen slik den er i dag, med åpne oppgaver som ikke bare har ett riktig svar, vil alltid innebære skjønn og dermed at sensorer ikke alltid er helt enige.

– Ingen er tjent med at det er en variasjon på flere karakterer, men det er vanskelig å trekke entydige konklusjoner fra disse tallene alene, sier Larsen-Evjen.