Posten taper flere hundre millioner på posten

Konsernsjef Tone Wille i Posten Norge kunngjorde store tap på postvirksomheten da hun la fra resultatet for andre kvartal fredag. Foto: Ole Berg-Rusten / NTB scanpix
Konsernsjef Tone Wille i Posten Norge kunngjorde store tap på postvirksomheten da hun la fra resultatet for andre kvartal fredag. Foto: Ole Berg-Rusten / NTB scanpix Foto: NTB scanpix
Artikkelen fortsetter under annonsen

Posten tar et tap på nesten en halv milliard kroner fordi konsernet må rigge seg for en framtid med stadig mindre analog post.

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Artikkelen fortsetter under annonsen

Posten har så langt et underskudd før skatt på 343 millioner kroner – etter å ha brukt nesten en halv milliard kroner på såkalt «nødvendig restrukturering av postvirksomheten», ifølge kvartalsrapporten som ble lagt fram fredag. Av tapet på 473 millioner kroner, gikk 119 millioner kroner til flytting av ruteklargjøring og 354 millioner kroner til arbeidet med å rigge Posten for postomdeling annenhver dag fra 1. juli kommende år.

– Digitaliseringstakten tiltar, og Posten fortsetter å tilpasse seg et fallende brevmarked og nye kundebehov. Konsernet har god underliggende drift og god resultatutvikling i logistikksegmentet, men bunnlinjen preges av store avsetninger for omstilling på grunn av fallende brevvolum, sier konsernsjef Tone Wille i Posten Norge.

Konsernet fikk et underskudd før skatt på 279 millioner kroner i andre kvartal, ned fra et overskudd på 213 millioner kroner i samme periode i fjor. Omsetningen lå stabilt på snaut 6 milliarder kroner, mens driftsresultat før av- og nedskrivninger økte fra 383 millioner kroner i andre kvartal i fjor til 518 millioner kroner i samme periode i år.

Tallene viser at logistikkvirksomheten leverer økt omsetning og resultater, og trekker dermed i motsatt retning av postvirksomheten.