Oslo SV vil at elsparkesyklene skal bli en del av Ruter
Oslo SV vil ikke ha «fri flyt» av elsparkesykler, og mener tilbudet må inn i Ruter-appen.
– Hvem som helst kan ikke starte en bussrute i Oslo uten tillatelser. Det samme bør gjelde for elsparkesyklene, sier leder Sunniva Holmås Eidsvoll i Oslo SV til Aftenposten.
Hun mener det vil bli enklere å kombinere kollektivtilbudet i byen.
Oslo kommune har tolket regelverket som at de ikke har noen hjemmel til å stoppe utplasseringen av disse. Men torsdag fortalte byråd Lan Marie Berg (MDG) for miljø og samferdsel at de vurderer om det er aktuelt å innføre lokale reguleringer. Det kommer etter at Trondheim kommune tirsdag vedtok et forbud mot utleie av elsparkesykler uten tillatelse fra kommunen.
Anbudsrunde
Eidsvoll mener Ruter-forslaget enten kan gjennomføres med en anbudsrunde med inngåelse av avtale med private aktører, eller innkjøp av egne elsparkesykler gjennom kommunale selskaper som Sporveien eller Ruter.
Artikkelen fortsetter under annonsenArtikkelen fortsetter under annonsen– Prisen for dette gjenstår å se, men det mo jo betales, absolutt. Det skal ikke være gratis. Om man tar vurderingen om man skal gå eller ta kollektivtransport, så skal det lønne seg å gå, sier Eidsvoll til Aftenposten.
Én million turer
Totalt har seks aktører drift i Oslo nå: Circ, Tier, Zvipp, Ryde, Lime og Voi. Sistnevnte var først ute, og etablerte seg i hovedstaden i mars.
Siden da har det ifølge Dagsavisen blitt gjennomført nesten én millioner turer, og rundt 300.000 personer har lastet ned appen.
– At vi nesten nærmer oss en million turer i en by der dette er noe helt nytt, er fantastisk, sier toppsjef Fredrik Hjelm i Voi til avisa.
Tall Dagsavisen har hentet inn fra Oslo universitetssykehus viser at det var registrert 337 elsykkel-relaterte skader ifra april til juli. I juni var det hele 149 skader, noe som utgjør 4,8 skader per døgn.
– Vi som industri, sammen med byen, har fortsatt mye å gjøre for å bedre sikkerheten, sier Hjelm.