Overskuddet i klesbransjen går ned

Artikkelen fortsetter under annonsen

Overskuddet til de største klesaktørene i Norge gikk ned hele 39 prosent i fjor. Mye grunnet netthandel og gjenbruk, mener ekspertene.

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Artikkelen fortsetter under annonsen

Oversikten til Dagens Næringsliv viser at 13 av de 22 største aktørene innen klesbransjen i Norge hadde et fallende salg på nærmere 400 millioner. Det samlede resultatet før skatt falt fra 540 millioner kroner i 2017 til 328 millioner i 2018.

Nye beregninger fra Virke Handel viser at nordmenns kleskonsum økte med 3,9 prosent i snitt i perioden fra 2012-2017, mens omsetningen i norske butikker kun økte med 1,1 prosent i snitt. Samtidig økte nordmenns kleskjøp fra utenlandske nettbutikker med hele 31,8 prosent i årlig snitt.

– Klesbransjen falt i fjor og vil falle kraftigere fremover. Det er ikke bare netthandel som truer de tradisjonelle aktørene, men også resirkuleringstrender og bærekraftsperspektivet vil påvirke markedet. Særlig den yngre generasjonen adopterer delingsøkonomien i større grad enn eldre, mener bransjeanalytiker Eirik Melle og bærekraftsansvarlig Kristin Kvåle i Danske Bank.

Dressmann, som har gjort en snuoperasjon med en resultatforbedring på 300 millioner, er ikke tatt med i DNs oversikt.