Overskuddet i klesbransjen går ned
Oversikten til Dagens Næringsliv viser at 13 av de 22 største aktørene innen klesbransjen i Norge hadde et fallende salg på nærmere 400 millioner. Det samlede resultatet før skatt falt fra 540 millioner kroner i 2017 til 328 millioner i 2018.
Nye beregninger fra Virke Handel viser at nordmenns kleskonsum økte med 3,9 prosent i snitt i perioden fra 2012-2017, mens omsetningen i norske butikker kun økte med 1,1 prosent i snitt. Samtidig økte nordmenns kleskjøp fra utenlandske nettbutikker med hele 31,8 prosent i årlig snitt.
– Klesbransjen falt i fjor og vil falle kraftigere fremover. Det er ikke bare netthandel som truer de tradisjonelle aktørene, men også resirkuleringstrender og bærekraftsperspektivet vil påvirke markedet. Særlig den yngre generasjonen adopterer delingsøkonomien i større grad enn eldre, mener bransjeanalytiker Eirik Melle og bærekraftsansvarlig Kristin Kvåle i Danske Bank.
Dressmann, som har gjort en snuoperasjon med en resultatforbedring på 300 millioner, er ikke tatt med i DNs oversikt.