Salget av sau og lam har falt 10 prosent

Kjøtt fra sau og lam er et sunt og godt produkt som er basert på utmarksressurser i Norge, poengterer organisasjonen Norsk Sau og Geit. Illustrasjonsfoto: Kyrre Lien / SCANPIX
Kjøtt fra sau og lam er et sunt og godt produkt som er basert på utmarksressurser i Norge, poengterer organisasjonen Norsk Sau og Geit. Illustrasjonsfoto: Kyrre Lien / SCANPIX Foto: NTB scanpix
Artikkelen fortsetter under annonsen

Så langt i år har salget av kjøtt fra lam og sau gått ned med 10 prosent. Bransjen tror den må bli flinkere til å få fram at dette er kortreist, norsk mat.

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Artikkelen fortsetter under annonsen

Tall fra analysebyrået Nielsen som Nationen har fått tilgang til, viser at salget til og med uke 24 i år var 319 tonn lavere enn i tilsvarende periode i fjor.

– Jeg kan ikke si noe annet enn at det er negativt, sier styreleder Kjell Erik Berntsen i Norsk Sau og Geit.

– Vi sier med sikkerhet at vi produserer et sunt og godt produkt som er basert på utmarksressurser i Norge. Vi må kanskje være enda flinkere til å formidle det til forbrukerne. Jeg oppfatter forbrukeren som bevisst og opptatt av å spise kortreist mat og mat produsert på norske ressurser, fortsetter styrelederen.

Noe av forklaringen på nedgangen kan være at de store kjedene ikke har kjørt kampanjer i år, slik de gjorde da reguleringslagrene for lamme- og sauekjøtt var rekordstore.

I 2017 ble det i de første 24 ukene solgt 3.298 tonn kjøtt fra lam og sau. Året etter var det falt til 3.200 tonn, mens det i år har blitt solgt 2.881 tonn i samme periode.