Norsk barnehage kommer dårlig ut i ny forskning
Barna i norske barnehager opplever kun middels god støtte innen emosjonell og atferdsmessig utvikling, ifølge ny forskning.
Artikkelen fortsetter under annonsen
Barna opplever også «relativt lite støtte når det gjelder læring og språk», heter det i rapporten utarbeidet av professorene May Britt Drugli og Turid Suzana Berg-Nielsen.
– Hittil har vi liksom bare bestemt oss for at vi per definisjon har verdens beste barnehage i Norge, at den er så veldig god. Det er den dessverre ikke. Den er middels, sier Drugli til Dagsavisen.
Funnene bekrefter det som kom fram i GoBaN-undersøkelsen, den største hittil om tilstanden i norske barnehager, skriver avisen.
I en av artiklene som oppsummerer GoBaN, slår forskerne fast at barnehagene ligger mellom middels og høyt på grunnleggende interaksjonsferdigheter. På den mer læringsrettede interaksjonen, var snittscoren «ikke tilfredsstillende».