Oslopolitiet frykter dødsulykke med elsparkesykkel

Politiet i Oslo er forberedt på at det også i Norge kan komme dødsulykker i forbindelse med bruk av elektriske sparkesykler. Illustrasjonsfoto: Geir Olsen / NTB scanpix
Politiet i Oslo er forberedt på at det også i Norge kan komme dødsulykker i forbindelse med bruk av elektriske sparkesykler. Illustrasjonsfoto: Geir Olsen / NTB scanpix Foto: NTB scanpix
Artikkelen fortsetter under annonsen

Det blir stadig flere sparkesykler i Oslo. Det beroliger ikke politiet, som frykter at liv kan gå tapt.

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Artikkelen fortsetter under annonsen

Ingen vet nøyaktig hvor mange elektriske sparkesykler som ruller i hovedstaden, og denne uken meldte nok en aktør seg på, skriver VG. Selv om nyvinningen er overalt i byen, har ikke det nye trafikkbildet satt seg hundre prosent ennå, sier politioverbetjent Finn Erik Grønli, som leder trafikkpolitiet i Oslo.

– Elsparkesykler utfordrer begrepet trafikksikkerhet på mange områder, og vi ser svært mange utfordrende situasjoner. Jeg blir ikke beroliget av å høre at det kommer enda flere. Vår oppgave er å hindre skadde og drepte i trafikken, sier Grønli.

Når avisen spør om det bare er et tidsspørsmål før det skjer en dødsulykke, svarer han:

– I lys av hva som har skjedd andre steder, er dessverre dette en tanke som svirrer i hodet på oss. Vi er forberedt på dette. Det er beklagelig at det er sånn, og vi håper selvsagt at det ikke skjer, sier Grønli.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Både i Frankrike og Sverige har det vært dødsulykker i forbindelse med bruk av elsparkesykkel.

De elektriske tohjulingene sidestilles med sykler i lovverket. Det er ikke krav om hjelm, og det er ingen 0,2-grense for promille, slik det er når man kjører bil. Politiet presiserer likevel at det er forbudt å kjøre i påvirket tilstand.