Riggmeklingen fortsetter – fortsatt fare for storstreik

Johan Sverdrup er et av feltene som kan bli rammet av en eventuell riggstreik. Foto: Carina Johansen / NTB scanpix.
Johan Sverdrup er et av feltene som kan bli rammet av en eventuell riggstreik. Foto: Carina Johansen / NTB scanpix. Foto: NTB scanpix
Artikkelen fortsetter under annonsen

Oljenæringen kan bli hardt rammet dersom over 1.500 ansatte på flyterigger går ut i streik fredag. Ti timer etter at partene møttes, mekler de fortsatt.

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Artikkelen fortsetter under annonsen

Industri Energi og Safe representerer de ansatte, mens Norges Rederiforbund representerer arbeidsgiverne. De møttes hos Riksmekleren klokka 12 torsdag, og rundt klokka 22.30 opplyser forbundsleder og forhandlingsleder Hilde-Marit Rysst i Safe til NTB at meklingen fortsatt pågår.

Totalt har Safe varslet at de vil ta ut 664 medlemmer i den mulige streiken. I tillegg vil Industri Energi ta ut 922 av sine medlemmer i streik.

Installasjoner rammes

En streik vil gå ut over aktiviteten på en rekke rigger, og de to fagforeningene har samarbeidet om uttaket.

Blant annet rammes installasjonene Transocean Endurance, Askeladden, Island Frontier, Petrojarl Knarr, Statfjord C, Scarabeo 8, Cosl Promotor, Floatel Superior, West Hercules, Johan Sverdrup, Haven og Maersk Intrepid.

– Det vil bety stans i produksjonen hos noen, utsatt produksjon og leting hos andre, mens det også vil få betydning for vedlikehold av brønner, sier Rysst.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Lønn er det sentrale stridspunktet mellom partene.

– Når moder Norge ellers har hatt en lønnsutvikling på 8,5 prosent, og vi kan dokumentere med SSBs tall at vi har hatt 3,35 prosent, har vi åpenbart kommet veldig dårlig ut, sa nestleder Roy Aleksandersen i Safe til NTB før meklingen startet.

Etterslep

Aleksandersen mener arbeidsgiverne er skyldige et etterslep fra tidligere år, og sier Norges Rederiforbund «vet hva som må til» for å imøtekomme fagforeningenes krav.

– Faren er overhengende for en konflikt. Men partene møtes til mekling i håp om å komme til enighet, sa Aleksandersen.

– Kravene fra arbeidstakersiden lå langt over «frontfaget» og skiller seg vesentlig fra hva andre grupper i samfunnet har oppnådd. Vårt utgangspunkt er uansett at partene kommer fram til enighet i løpet av meklingen, har forhandlingsleder Jakob Korsgaard i Norges Rederiforbund uttalt.