
Oslo kommune kan gjøre lite med elsparkesyklene

Så lenge elsparkesykkel er definert som en vanlig sykkel, er det heller lite Oslo kommune kan gjøre.
Mens borgermesteren i Nashville, USA, kan forby sparkesykler i byen sin, står Oslo kommune nærmest maktesløse.
Kommunen kan ikke nekte eller begrense aktører i å leie ut elsparkesykler i byen.
Til fare for innbyggerne: Nashville forbyr el-sparkesykler etter dødskrasj
– Vi har begrenset adgang til å regulere dette slik lover og forskrifter er i dag, sier mobilitetsdirektør Rune Gjøs i bymiljøetaten i Oslo kommune til ABC Nyheter.
Han forteller at tilbakemeldingene de har mottatt viser et behov for å regulere bransjen bedre. Dette er noe de ønsker å jobbe med, men det er ingen kvikkfiks - og det vil neppe være noe på plass før tidligst neste år, forklarer han.
Kommunen rydder
Elsparkesyklene har vekket sterke følelser. Kritikken har gått i at syklene ligger henslengt, og at de er farlige for de svaksynte eller blinde.
– Vi har også fått klager fra medlemmer som har blitt påkjørt. Det har skjedd flere påkjørsler bakfra. De er så lydløse, så muligheten for å hive seg unna er vanskelig, sier leder Unn Ljøner Hagen i Norges Blindeforbund til Dagbladet.
Gjøs sier til ABC Nyheter at utfordringen er syklene som ligger henslengt på fortau, torv og grøntarealer og er til hindring for myke trafikanter. Disse kan kommunen ta tak i.
København begrenser: København setter tak på antall elsparkesykler
– Vi har anledning til å ta inn i dag de som ligger henslengt, og det gjør vi, sier Gjøs og legger til:
– Vi ønsker en større lovmessig endring.
Han anslår at kommunen tar inn mellom 80 og 100 sykler hver uke som ligger henslengt.
Gjøs forklarer til ABC Nyheter at Oslo kommune ikke har reguleringsmyndighet på utleiemarkedet av sparkesyklene.
– Ingen må ha tillatelse fra oss for å leie ut, sier han og legger til:
– Utfordringen er at de er kommet fort i veldig stort omfang og konseptet er at de står der brukeren har satt den fra seg. Hvor mange sykler som er i omløp har vi i dag ingen mulighet til å regulere.
Kan kreve penger
Mens bysyklene trenger kommunal grunn til stativene, trenger elsparkesyklene ingen. De trenger heller ingen avtale for å parkeres, så fremt de ikke hindrer fremkommelighet eller er en fare for trafikken.
– Det er en sykkel og du har lov til å sette fra deg uten avtale med oss. Vi må likebehandle, enten alle eller ingen.
Vanskelig for eldre: – Det nytter ikke for oss eldre å gå på gata mer
Det er usikkert hvor mange sparkesykler som er å leie i Oslo. Gjøs gjetter på at de tre aktørene som konkurrerer i dette markedet har rundt 2.000 sykler. Siden kommunen ukentlig samler inn rundt 100 sykler som ligger henslengt, er det aktuelt å innføre et gebyr til aktørene for hver sykkel. Hvor stort dette blir, må forankres i bystyret.
I begynnelsen av måneden ble det klart at 75 personer i Oslo er blitt skadd på elsparkesykkel denne våren.
En spørreundersøkelse ABC Nyheter fikk gjennomført i april viser at over halvparten av de spurte i aldersgruppen 18 til 29 år ønsker den nye trenden. Men jo eldre de som svarer blir, desto mer kritiske blir de.
Blant de spurte over 60 år svarer nesten en tredjedel at de stiller seg negative til sykkelen.
Se undersøkelsen her: De unge vil ha det, de eldre kan ikke fordra det
SE VIDEO: Elektriske sparkesykler får eldre til å skvette og unge til å juble. Samtidig havner stadig flere på legevakten etter å ha prøvd fenomenet:
SE VIDEO: Nashville forbyr el-sparkesykler etter dødskrasj: