NRK-sjefen om «Shut the fuck up» i MGPjr:– Uaktuelt for NRKs programledere å bruke den typen ord

Ble diskutert i NRK: - Det er ikke til å legge skjul på at det var en diskusjon i NRK i etterkant, sier Thor Gjermund Eriksen om banningen i «MGPjr». Onsdag måtte han forklare banningen i Kringkastingsrådet.
Ble diskutert i NRK: - Det er ikke til å legge skjul på at det var en diskusjon i NRK i etterkant, sier Thor Gjermund Eriksen om banningen i «MGPjr». Onsdag måtte han forklare banningen i Kringkastingsrådet. Foto: Foto: Eivor Eriksen / kampanje
Artikkelen fortsetter under annonsen

Banningen ferdigbehandlet av Kringkastingsrådet.

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Artikkelen fortsetter under annonsen

Kringkastingssjef Thor Gjermund Eriksen sa til Kringkastingsrådet at han har forståelse for reaksjonene på sangen Julie Bergan opptrådte med i pausen på «MGPjr», og forteller at innslaget ble grundig diskutert av redaksjonen før sending.

– Det var en diskusjon på forhånd i redaksjonen. Julie Bergan er en artist som barn flest i Norge har hørt og som de kjenner, likevel diskuterte de det. De prøvde å se om man kunne gjøre noe med sangen, men man fant ut at det ikke var et alternativ, sier Eriksen.

Den norske artisten inntok scenen i pausen på junior-versjonen av Melodi Grand Prix med tekstlinjer som «Arigato motherfucker» og «Shut the fuck up and get the fuck out». I dag ble klagene på innslaget behandlet i Kringkastingsrådet.

Les mer: Tv-seere klager på banning i MGPjr: - Udannet og grotesk

– Var en diskusjon i NRK

NRK-sjefen avslører at det har vært ulike meninger om innslaget også internt i NRK. Samtidig understreker han at «MGPjr» produseres av underholdningsavdelingen i NRK, og ikke av NRK Super.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

– Det er ikke til å legge skjul på at det var en diskusjon i NRK i etterkant der underholdningsavdelingen i NRK mener det var riktig å gjøre det, mens miljøet i NRK Super vil være mer restriktiv i den sammenhengen. Vi må huske på art «MGPjr» ikke er et rent barneprogram. Det er et familieprogram som sendes på et tidspunkt der brede underholdningsprogrammer sendes.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Rådet var noe delt i sin oppfatning av pauseinnslaget, men ingen reagerte like sterkt som klagerne. Trude Drevland tror ikke mange barn tok skade av nummeret.

– Jeg satt faktisk og så på sendingen og var veldig imponert over artistens scenevanthet og hvordan denne musikken ble fremført. Det var ganske fantastisk gjort, og jeg klarte ikke å registrere noe annet enn at det var en kunstnerisk fin opplevelse. Det å redigere en kunstners åndsverk er å gå svært langt, sier Trude Drevland.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Les også: - NRK bidrar til å fyre opp et konfliktbilde

– Skeptisk til å sensurere

Vebjørn Selbekk mener NRK kunne ha opptrådt mer inkluderende og ha funnet en sang som ikke inneholdt så mye bannskap.

– I likhet med Trude er jeg skeptisk til å sensurere kunstnere og kunstneriske uttrykk, men når vi snakker om opptredener for barn er det klart at saken forholder seg annerledes, sier han. Vil ikke sensurere

NRK-sjefen mener det hadde vært uaktuelt å gå inn og sensurere sangen, men sier at det kunne vært et alternativ å finne en annen sang. Han legger også til NRK stiller langt strengere krav til sine programledere enn til gjesteartister.

– NRKs linje er at bannskap skal begrenses i størst mulig grad, og det hadde vært uaktuelt om NRKs programledere hadde brukt den typen ord, sier Thor Gjermund Eriksen.

Les også: Her er årets Stjernekamp-artister

Artikkelen fortsetter under annonsen

– Det var ment for hele familien

Leder av Kringkastingsrådet, Julie Brodtkorb, tror det er viktig at et program som «MGPjr» har noe å tilby også de noe eldre barna.

– Jeg synes det er viktig å huske på at dette ikke var et Super-program, det var ment for hele familien. De under ti år vil gjerne se på også når det bare er barn som opptrer, men ved å putte på Bergan med den mest populære sangen, får du også de som er over ti år til å se på, sier hun.

(Artikkelen er først publisert i Kampanje)