Plastikkirurgisk ved Haukeland får kritikk

Pasient- og brukerombudet i Hordaland har siden 2017 mottatt 44 saker som gjelder plastikkirurgisk avdeling på Haukeland universitetssjukehus. Foto: Marit Hommedal / NTB scanpix
Pasient- og brukerombudet i Hordaland har siden 2017 mottatt 44 saker som gjelder plastikkirurgisk avdeling på Haukeland universitetssjukehus. Foto: Marit Hommedal / NTB scanpix Foto: NTB scanpix
Artikkelen fortsetter under annonsen

Pasientombudet gir plastikkirurgisk avdeling på Haukeland universitetssjukehus i Bergen kritikk for lang ventetid, feilinformasjon og rot.

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Artikkelen fortsetter under annonsen

Pasient- og brukerombudet i Hordaland har siden 2017 mottatt 44 saker som gjelder plastikkirurgisk avdeling på Haukeland, skriver Bergens Tidende. I et brev gir ombudet Helse Bergen en lang liste med eksempler på rot, lang ventetid, feilinformasjon og dårlig tilgjengelighet.

På listen står det blant annet at en pasient som ventet på operasjon siden 2010, koblet etter flere års venting inn pasientombudet. Etter flere purringer ble det satt operasjonsdato åtte år senere. I et annet tilfelle har en pasient ikke fått kontakt etter å ha ringt gjentatte ganger.

Hans Christian Sylvester-Jensen, sjef på avdeling for plastikk-, hånd- og rekonstruktiv kirurgi, skriver i en epost til BT at de tar henvendelsen fra ombudet på største alvor.

– Ikke minst det at pasientene føler de ikke får god nok informasjon. Her har vi et forbedringspotensial og jobber kontinuerlig med å finne gode løsninger, skriver han og tilføyer at de vil gjennomgå ressurser og rutiner på nytt for å se om det er mulig å hjelpe flere.

Antall henvisninger har økt med 20 prosent på avdelingen siden 2016. Pasienter som av medisinske årsaker må få rask behandling prioriteres.