Biler med biogass kan få bompengerabatt

Norges første fyllestasjon for flytende biogass som drivstoff til tungtransport åpnet på Furuset i desember i fjor. Nå er samferdselsministeren positiv til å gi rabatt i bompengeringen for kjøretøy som bruker 100 prosent biogass.
Foto: Cornelius Poppe / NTB scanpix
Norges første fyllestasjon for flytende biogass som drivstoff til tungtransport åpnet på Furuset i desember i fjor. Nå er samferdselsministeren positiv til å gi rabatt i bompengeringen for kjøretøy som bruker 100 prosent biogass. Foto: Cornelius Poppe / NTB scanpix Foto: NTB scanpix
Artikkelen fortsetter under annonsen

Kjøretøy som bruker 100 prosent biogass, kan få reduserte bompengesatser i Oslo. Samferdselsministeren er positiv og ber om rask avklaring fra Vegdirektoratet.

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Artikkelen fortsetter under annonsen

Det er styringsgruppen for Oslopakke 3 som har vedtatt at biogassdrevne kjøretøy skal få rabatt. Samferdselsminister Jon Georg Dale (Frp) er positiv og har bedt Vegdirektoratet som en orientering før 11. juni.

– Jeg ønsker en snarest mulig løsning for mindre bompenger for næringslivet, sier Dale.

Han har bedt Vegdirektoratet om å kartlegge hvordan redusert takst skal håndteres ved passering i bomringen, og hvordan man kan kontrollere at kjøretøyene bruker biogass eller annen gass.

Det faller i god jord hos miljøbyråd Arild Hermstad (MDG) i Oslo.

– Tunge kjøretøy og biler står for nesten halvparten av CO2-utslippene fra veitrafikken i Norge, men til nå har ikke regjeringen løftet en finger for å gi biogassrabatt i bommen. At samferdselsministeren nå snur er svært gode nyheter for alle som vil puste ren Oslo-luft, for lastebileierne og næringslivet som vil kutte klimautslipp, sier Hermstad.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Han håper nå at Dale vil åpne for at en slik ordning kan bli landsdekkende.

– Over hele landet har vi potensial til å produsere biogass, og vi har de samme problemene med utslipp fra tungtransporten. Dale bør ikke bare gjøre dette i Oslo, men i hele landet.

I Sverige hvor man satser både på el og biogass, passerte antallet kjøretøy for biogass 55.000 i 2017, mot kun 1.500 i Norge.