Nær 2.000 klager etter nye personvernsregler

Datatilsynet har mottatt nesten 2.000 klager og avviksmeldinger i forbindelse med EUs ny personvernforordning. Her er direktør Bjørn Erik Thon i Datatilsynet.
Datatilsynet har mottatt nesten 2.000 klager og avviksmeldinger i forbindelse med EUs ny personvernforordning. Her er direktør Bjørn Erik Thon i Datatilsynet. Foto: Mariam Butt / NTB scanpix
Artikkelen fortsetter under annonsen

Datatilsynet har mottatt nesten 2.000 meldinger om brudd på personvernet etter at EUs nye lov GDPR trådte i kraft i fjor sommer

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Artikkelen fortsetter under annonsen

347 av meldingene er klager fra privatpersoner, mens 1.506 er avviksmeldinger fra bedrifter eller virksomheter som har varslet om funn i egne systemer, melder P4.

– Det kan være feilsendte eposter, det er sikkerhetsbrudd, data som av ulike årsaker har kommet på avveie, det er dårlige rutiner eller svikt i rutiner. Det er ganske stor variasjon i de avvikene som kommer inn, sier direktør Bjørn Erik Thon i Datatilsynet til kanalen.

Bergen kommune er den eneste virksomheten i Norge som er bøtelagt så langt. Kommunen godtok et milliongebyr etter et avvik som omfattet brukernavn og passord til over 35.000 brukere i den kommunale grunnskolen.

Thon sier at alle avviksmeldinger som kommer inn, blir vurdert av Datatilsynet.

GDPR, som er EUs nye personvernforordning, ble vedtatt og trådte i kraft i mai i fjor. Den er tatt inn i EØS og gjelder derfor i Norge.