Telenor måtte stoppe ulovlig overvåking av ansattes PC-er

Konsernsjef Sigve Brekke i Telenor. Foto: Ole Berg-Rusten / NTB scanpix
Konsernsjef Sigve Brekke i Telenor. Foto: Ole Berg-Rusten / NTB scanpix Foto: NTB scanpix
Artikkelen fortsetter under annonsen

Telenor brukte et kontrolltiltak som innebar at det ble gjort både lyd- og skjermopptak av arbeidet til rundt 400 ansatte på kundeservice.

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Artikkelen fortsetter under annonsen

– Det samlede overvåkingstrykket ble opplevd som belastende. Helt konkret var det opptak av skjermbilde på datamaskinen som innebar et lovbrudd, og her ble praksisen umiddelbart stanset.

Det forteller Janne Stang Dahl, kommunikasjonsdirektør i Datatilsynet, til Dinside.

Kommunikasjonssjef Anders Krokan sier til Dinside at Telenor har full forståelse for de innførte reglene, men at oppfattelsen og tolkningene er av de ulike bestemmelsene ikke alltid er helt tydelige.

– Vi setter derfor pris på avklaringene som Datatilsynet har gitt oss, sier kommunikasjonssjef Anders Krokan i Telenor.

Datatilsynet mottar mange klager om brudd på personvernet drøye ti måneder etter at de nye personvernreglene, også kjent som GDPR, ble innført.

Janne Stang Dahl sier at personvern i arbeidslivet utfordres av den teknologiske utviklingen som har muliggjort flere metoder for kontroll, som gjør det mulig å registrere arbeidshverdagen til de ansatte ned til minste detalj.

– Kameraovervåking, lydopptak, overvåking av epost, logging av arbeidsinnsats og andre former for kontroll i arbeidshverdagen oppleves som problematisk og invaderende for ansatte som utsettes for dette, forteller kommunikasjonsdirektøren i Datatilsynet.