Enighet om ny T-banetunnel i Oslo

Illustrasjonsfoto: Gorm Kallestad / NTB scanpix
Illustrasjonsfoto: Gorm Kallestad / NTB scanpix Foto: NTB scanpix
Artikkelen fortsetter under annonsen

Det er flertall i Oslo om at den nye T-banetunnelen mellom Majorstuen og Tøyen skal gå via Bislett, Stortinget og Nybrua på Nedre Grünerløkka.

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Artikkelen fortsetter under annonsen

Det har byrådspartiene Ap, SV og MDG blitt enige med Rødt om, skriver NRK.

– I dag er kapasiteten på T-banen i Oslo sprengt. En ny T-banetunnel er avgjørende for å kunne utvide tilbudet med mange flere avganger, slik at det blir enda enklere å reise miljøvennlig og la bilen stå, sier byråd for miljø og samferdsel Arild Hermstad (MDG) til NTB.

Les også: Nye flytog kan sette fartsrekord på norsk jernbanenett

«For det videre planarbeidet for ny sentrumstunnel legges følgende trasé til grunn: Majorstuen – Bislett – Stortinget – Grünerløkka ved Nybrua – Tøyen, med mulighet for forlengelse til Bryn», heter det i Byrådets vedtak.

I dag er kapasiteten på T-banen i Oslo sprengt. Foto: Thomas Brun / NTB scanpix Foto: Thomas Brun / NTB scanpix
I dag er kapasiteten på T-banen i Oslo sprengt. Foto: Thomas Brun / NTB scanpix Foto: Thomas Brun / NTB scanpix

De borgerlige partiene vil bygge ny tunnel lenger nord og varsler omkamp hvis de vinner valget.

Den nye tunnelen skal ifølge Ruter knytte sammen Bislett og Grünerløkka til dagens T-banetunnel på Stortinget og kommer til å koste over 17 milliarder kroner. Forventet byggestart er i 2024, og den skal ferdigstilles innen 2030.

Les også: Oslo byråd vil samle trikk og T-bane i ett selskap