SAS har fått 20 kompensasjonskrav etter streiken

SAS har fått opp mot 30 krav om kompensasjon som følge av pilot-streiken.
SAS har fått opp mot 30 krav om kompensasjon som følge av pilot-streiken. Foto: Vidar Ruud / NTB scanpix
Artikkelen fortsetter under annonsen

Transportklagenemnda har så langt mottatt mellom 15 og 20 krav om økonomisk kompensasjon fra SAS-kunder som følge av pilotstreiken.

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Artikkelen fortsetter under annonsen

SAS har avvist alle kravene, noe som gjør at de må behandles av flyklagenemnda, skriver nettstedet Flysmart24.no.

Daglig leder i Norsk Reiselivsforum, Anne B. Lea, opplyser at de første kravene mot SAS kom mens streiken ennå pågikk. Reiselivsforumet er sekretariat for Transportklagenemnda og Pakkereisenemnda.

Krav om EU-kompensasjon

– En forutsetning for å registrere en sak i Transportklagenemnda er at passasjeren må fremsette skriftlig krav til flyselskapet først. Det foreligger svar fra SAS i de sakene vi har sett på, sier Lea til NTB. Hun venter at det etter hvert vil komme flere krav.

De fleste kravene er knyttet til EU-satsene som sier at passasjerer som kommer mer enn tre timer forsinket fram til reisemålet, har krav på mellom 250 og 600 euro i kompensasjon, dersom selskapet er ansvarlig for forsinkelsen.

– I utgangspunktet blir alle saker behandlet individuelt, men ser vi at det er store likhetstrekk i noen av sakene, kan saksforholdene vurderes samlet, sier Lea og regner med at behandlingstiden vil ta noen måneder.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Torsdag kveld, nesten nøyaktig en uke etter at pilotene gikk ut i streik, kunne SAS-sjef Rickard Gustavsen fortelle at de har fått på plass en ny avtale som skal sikre driften. Men den avsluttede streiken påvirket likevel flytrafikken fredag. 61 SAS-avganger i Norge ble innstilt.

Forventer erstatningskrav

Flyselskapet har sagt at streiken er en ekstraordinær omstendighet – noe som gjør at rammede passasjerer ikke har krav på standardkompensasjonen. Plikten til å utbetale erstatning gjelder kun dersom det kan påvises at flyselskapet har ansvaret for forsinkelser eller kanselleringer.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

– Passasjerer er ikke berettiget kompensasjon dersom forsinkelsen eller kanselleringen skyldtes streik, da dette er å betrakte som en ekstraordinær omstendighet utenfor flyselskapets faktiske kontroll, sier informasjonssjef Knut Morten Johansen i SAS til Flysmart24.no.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Til NRK sier Johansen at de regner med at det kommer erstatningskrav ettersom så mange passasjerer ble rammet.

– Vi betaler ut erstatninger etter gjeldende lover og regler. Det vil si at vi dekker alle relevante utlegg, sier han.

Over 4.000 flyavganger er blitt innstilt etter at 1.400 SAS-piloter gikk ut i streik forrige fredag. Nærmere 400.000 passasjerer ble rammet fram til streiken ble avsluttet sent torsdag kveld.

Kan bli erstatningssummer i milliardklassen

Aksjeanalysesjef Jacob Pedersen skriver i et ferskt notat, ifølge E24 , at han frykter SAS må betale milliarder i erstatning etter streiken.

SAS må i første omgang forholde seg til streikekostnader på omtrent en halv milliard svenske kroner og potensielt en enda høyere utgift hvis det viser seg at de må utbetale kompensasjon til alle de streikerammede passasjerene.

– Hvis passasjerene har rett på kompensasjon, er det grunn til å frykte at de samlede kostnader for SAS havner på mellom én og to milliarder svenske kroner, skriver Jacobsen.