Hurtigruten vil begrense størrelsen på cruiseskip langs norskekysten
Hurtigruten vil ha størrelsesbegrensning for cruiseskip i sårbare og utsatte områder som hele Svalbard og enkelte steder langs norskekysten.
De største cruiseskipene som seiler langs kysten i dag, har plass til over 7.000 mennesker om bord.
– Hurtigruten har i lang tid tatt til orde for at det bør innføres en størrelsesbegrensning for cruiseskip i utsatte områder med begrenset rednings- og beredskapskapasitet, som på Svalbard og enkelte deler av norskekysten, sier konsernsjef Daniel Skjeldam i Hurtigruten.
Han understreker at de ikke oppfatter så store cruiseskip som konkurrenter av Hurtigruten.
Lørdag ble det satt i gang en omfattende redningsaksjon da cruiseskipet Viking Sky mistet motorkraften på Hustadvika i Møre og Romsdal med 1.300 personer om bord. Rundt 470 personer ble evakuert med helikoptre fra skipet.
Statsminister Erna Solberg innrømmet i Stortingets spørretime onsdag at det ville vært vanskeligere å håndtere en tilsvarende cruiseulykke lenger nord og ved Svalbard ettersom beredskapen der ikke er like god.
Artikkelen fortsetter under annonsenArtikkelen fortsetter under annonsenPasser ikke inn
Hurtigruten ønsker seg også et forbud mot tungolje for alle skip i norsk farvann, inkludert Svalbard. Skjeldam mener megacruiseskip med flere tusen passasjerer fullastet med tungolje utgjør en stor miljørisiko.
– Spesielt i utsatte områder med sårbar natur og dyreliv. Derfor mener vi at spørsmålet om hvor store cruiseskip man skal tillate i disse områdene, bør være en del av debatten. Vi bør si det som det er, gigantiske cruiseskip passer ikke inn overalt, sier Skjeldam.
Les også: – De fleste om bord i Viking Sky ville ha omkommet
– Forby tungolje
– Som et første steg, bør tungolje forbys i alle norske farvann, inkludert Svalbard. De fleste store cruiseskip går på tungolje, så det vil begrense trafikken – og ikke minst begrense risikoen for konsekvensene av utslipp, sier Hurtigruten-sjefen.
Hurtigruten sluttet å bruke tungolje for mer enn ti år siden. Alle Hurtigrutens skip seiler i dag på lett diesel, som er dyrere men langt mindre forurensende enn tungolje. Det har kostet selskapet mer enn 100 millioner kroner årlig, ifølge Skjeldam.