Kystverket i beredskap mot forurensing på Hustadvika
Kystverket er koblet inn på grunn av faren for akutt forurensning etter at de to skipene havarerte i Hustadvika. Så langt er det ingen lekkasjer.
Den store slepebåten Boa Heimdal er på vei til havaristedet. Det sier Ove Njøten, vaktleder ved Kystverkets beredskapssenter i Horten, til Bergens Tidende.
Ved cruiseskipet Viking Sky ligger allerede taubåten Vivax. Lørdag kveld hadde det fortsatt ikke lyktes å feste slep i det havarerte cruiseskipet, som ligger med to anker.
Viking Sky har rundt 700 tonn drivstoff om bord.
– Ut fra det vi vet, har ikke skipet hatt noen grunnberøring, så slik vi anser situasjonen nå, er det ikke stor fare for forurensning, sier han til BT.
– Men ting kan skje her, og vi anser ikke situasjonen for å være under kontroll, sier Njøten.
Dersom det skulle komme utslipp, vil muligheten for å samle opp eventuell diesel eller tungolje fra sjøen være minimal, sier han.
– Med dette været er det vanskelig å si om eventuelt utslipp vil drive inn mot land eller lenger ut til sjøs. Oljevernutstyr vil heller ikke ha noen effekt i dette været.
Lasteskipet Hagland Captain, som også havarerte i Hustadvika lørdag kveld, har ifølge Njøten 50 kubikkmeter diesel om bord.
Skipets lasterom er fylt med flis, mens dekket er lastet med tømmer. Noe av tømmeret har havnet i sjøen.