De rikeste blir stadig rikere: – Må ikke se oss blinde på tall
LES SAKEN
Det beste pressefotografiet fra 2018 er kåret og utnevnt. Bak kamera stod Brian Cliff Olguin og dokumenterte livet til Helge Kupiec etter at han påsken 2017 ble overfalt på åpen gate.
Juryen skriver: «Da det skulle avgjøres, var det kun ett bilde som kunne vinne, og dette ble enstemmig vedtatt av årets jury.»
Bildet er tatt for boken «Bygården. Historier om drømmer, virkelighet og norsk boligpolitikk» som Olguin har laget sammen med samboer Mirjam Sorge Folkvord.
«Fotografen har dratt hjem til de statistikken handler om, og han våger å gå inn i det sårbare. Ulikhetene i det norske samfunnet ser oss i øynene på en ekstremt verdig måte. Man skal virkelig forholde seg til situasjonen hans. Det er tydelig at fotografen har en sosial agenda, og har gått grundig til verks. Fotografiet har en tidløshet over seg, det kunne vært for hundre år siden.»
Kåringen av Årets bilde er Pressefotografenes klubb prestisjetunge, årlige premiering av det ypperste innen norsk foto- og videojournalistikk.
I et intervju med Vårt Oslo forteller de to at det hele startet med jakten på en bolig de sammen skulle kjøpe. Underveis ble Folkvord særlig fascinert av den såkalte Portalgården på Torshov. Postnummeret blokka ligger på har ifølge lokalavisen den tetteste konsentrasjonen av kommunale leiligheter i Oslo.
— Blokka gården bestod av lignet ikke på noe annet vi hadde sett. Egentlig lurte vi på om vi hadde kommet feil, men fant raskt ut at vi var på riktig sted, forteller Olguin til Vårt Oslo.
Gjennom fire år jobbet paret med prosjektet. Det tok tid før de kom innpå beboerne.
— Det ble mye «henging» i starten. Vi måtte vise en interesse samtidig som vi ikke måtte bli for pågående. Samtidig måtte vi også jobbe hardt for å skape en tillit mellom oss og beboerne. De måtte kunne stole på oss for at vi i det hele tatt skulle klare å komme oss inn i hverdagen deres, forklarer Olguin.
Paret forteller at mange i miljøet trodde de var fra Barnevernet og skulle overvåke beboerne, forklarer de to.
Helge og Anniken bor i blokka. De har kjent hverandre siden de på midten av 90-tallet jobbet sammen i flyttebyrå. Etter at Helge ble overfalt på åpen gate i påsken 2017 er han blitt avhengig av rullator. Anniken har flyttet inn hos ham.
«Bildet viser en fin situasjon i et vanskelig liv. Slik møter man sjeldent folk, og det er gjort med en verdig medmenneskelighet», skriver juryen.
Den har bestått av Sigrid Nygaard fra danske Information, svenske Lars Dareberg, Eirik Brekke fra Bergens Tidende og dokumentarfotograf Line Ørsnes Søndergaard.
Søndergaard forteller at det i juryen ikke var noen diskusjon om at bildet ikke er publisert i mediene. Uansett er bildene publisert i en journalistisk kontekst, påpeker hun.
– Juryprosessen var veldig grundig, sier hun.
– Vi fikk materialet tidligere enn juryene har pleid å få. Dermed har vi hatt mulighet til å undersøke hva den journalistiske fortellingen handler om ordentlig, forteller hun.
Men selv om prisen Årets bilde er den gjeveste av dem alle, er det også flere andre klasser fotografene er tildelt priser i.
En av prisene er Nyhet Norge, der frilanser Odin Jæger har foreviget flommen i Sjåk.
(Saken fortsetter under)
Frilanser André Liohns dekning av krisen i Venezuela for Dagens Næringsliv, som ga førstepris i klassen Nyhet utland.
Fotografiet Brian Cliff Olguin vant med er også kåret til beste bilde i kategorien Dagligliv i Norge.
Andrea Gjestvang vant klassen Dokumentar utland for reportasjen om kvinneflukten fra den færøyske landsbygsda og mennene som blir igjen.
Therese Alice Sanne vant åpen klasse for prosjektet Svart Sol.
I alt er det ni kategorier blant stillbilder.
I videoklassen valgte juryen å droppe kategorien videoreportasje/dokumentar over 30 minutter fordi bare to prosjekter fant veien til konkurransen. «Juryen finner det derfor meningsløst å kåre en vinner basert på dette grunnlaget.»
Fjorårets beste nyhetsvideo laget Lars Christian Økland i TV 2 med reportasje om Brexit og Peter Cook som er tilhenger av å forbli i EU, noe han bokstavelig talt har fått føle på kroppen.
Beste dokumentar under 30 minutter gikk til Jil Yngland og Anders Melchior i Aftenposten/Paragon.
(Saken fortsetter under)
Årets videojournalist er Julie Lunde Lillesæter. Hun vant takket være de juryen karakteriserer for to svært solide dokumentarer.
Paul S. Amundsen er kåret til årets fotojournalist og får skryt for å ha fortalt mye gjennom fotografier det siste året.
«Han tar ansvar for hvordan han vil formidle historiene sine og tar aktive visuelle språkvalg.» skriver juryen.
Simen R. Ulvestad ble årets nykommer.
«Årets nykommer forteller om sin egen generasjon og verden på en spennende måte. Han skiller seg tydelig ut i konkurransen, med et fritt bildespråk», skriver juryen i sin begrunnelse.
Årets prisvinnere:
01 Nyhet Norge Odin Jæger, Frilans, VG
02 Nyhet Utland André Liohn, Frilans/Dagens Næringsliv
03 Dagligliv i Norge Brian Cliff Olguin
04 Sport Gøran Bohlin, VG
05 Portrett Janne Møller- Hansen, VG
06 Åpen klasse Therese Alice Sanne
07 Klima og Miljø Hanne Marie Lenth Solbø, Morgenbladet
08 Dokumentar Norge Mirjam Stenevik
09 Dokumentar Utland Andrea Gjestvang, Panos Pictures
10 Nyhetsvideo Lars Christian Økland, TV 2
11 Videoreportasje / dokumentar, kort (under 30 minutter) Jil Yngland og Anders Melchior, Aftenposten / Paragon
12 Videoreportasje / dokumentar, lang (over 30 minutter) Ingen priser
13. Årets videojournalist Julie Lunde Lillesæter, Differ Media
14 Årets fotojournalist Paul S. Amundsen
15 Årets nykommer Simen R. Ulvestad, Bilder Nordic
16 Årets bilde Brian Cliff Olguin