Jurylederen om det nye Munchmuseet: – Det ser helt skrekkelig ut

Lederen av juryen som enstemmig valgt Lambda-prosjektet, kaller bygget som skal huse det nye Munchmuseet for «skrekkelig». Foto: Heiko Junge / NTB scanpix
Lederen av juryen som enstemmig valgt Lambda-prosjektet, kaller bygget som skal huse det nye Munchmuseet for «skrekkelig». Foto: Heiko Junge / NTB scanpix Foto: NTB scanpix
Artikkelen fortsetter under annonsen

Lederen av juryen som enstemmig valgt Lambda-prosjektet, kaller bygget som skal huse det nye Munchmuseet for «skrekkelig».

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Artikkelen fortsetter under annonsen

– Det ser helt skrekkelig ut. Jeg er veldig skuffet over at man har tatt et valg om å forandre en så viktig del av prosjektet, sier arkitekt Helle Søholt i det danske arkitektfirmaet Gehl til Aftenposten.

Hun ledet juryen som i 2009 enstemmig kåret Abalos Herreros Arquitectos’ forslag til vinner av konkurransen om å bygge nytt Munch-museum.

VIDEO:Dette sa de ansatte ved museet da «Lambda» ble kunngjort: (saken fortsetter under)

Den gangen ble det nye Munchmuseet presentert som et «lystårn». Siden den gang har glassfasaden blitt byttet ut med aluminium. Søholt tror ikke at Lamda ville blitt valgt dersom juryen visste at fasaden ville endres.

– Nei, det tror jeg ikke. Den gjennomskinnelige fasaden som en kontrast til operaen i bakgrunnen, var en så fundamental del av dette prosjektet, sier Søholt.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Avgjørelsen om å erstatte glassfasaden med aluminium ble tatt allerede i 2011. Bakgrunnen for å endre fasaden var kostnader, klimakrav, risikovurdering, ifølge foretaket Kultur- og idrettsbygg Oslo FK, som er byggherre for prosjektet.

Museet har en prislapp på nesten 2,8 milliarder kroner og åpner i Bjørvika i 2020.

Mer om Lambda fra arkivet:

Bystyret i Oslo vraker Lambda (2011)

Arkitekten gir ikke opp Lambda (2011)

– SV ville fått Tøyen-satsing uten å gå inn for Lambda (2013)

Munch-forsinkelser koster ti millioner i måneden (2014)