Milliardfly kan bli stående på bakken på grunn av pilotmangel

Forsvaret har i dag ni kampfly av typen F-35 og vil i løpet av de kommende årene ha 52 totalt. Flyene har en gjennomsnittspris på 1,4 milliarder kroner, men flere av de risikerer å bli stående på bakken på grunn av pilotmangel og kostbar drift. Her er en utstillingsmodell av F-35 på Rådhusplassen i Oslo i 2012. Arkivfoto: Per Christensen / NTB scanpix
Forsvaret har i dag ni kampfly av typen F-35 og vil i løpet av de kommende årene ha 52 totalt. Flyene har en gjennomsnittspris på 1,4 milliarder kroner, men flere av de risikerer å bli stående på bakken på grunn av pilotmangel og kostbar drift. Her er en utstillingsmodell av F-35 på Rådhusplassen i Oslo i 2012. Arkivfoto: Per Christensen / NTB scanpix Foto: NTB scanpix
Artikkelen fortsetter under annonsen

Snart vil Norge ha 52 kampfly av typen F-35, med en gjennomsnittspris på 1,4 milliarder. Men med en potensiell pilotmangel kan mange fly bli stående på bakken.

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Artikkelen fortsetter under annonsen

I dag har det norske luftforsvaret ni fly av typen F-35, med ytterligere sju i USA til opplæring, skriver Aftenposten.

Totalt skal luftforsvaret kjøpe 52 slike fly, men nå vokser det fram en bekymring over manglende piloter til å drifte flyene.

– I 2025 kommer vi til å ha et av verdens mest moderne luftforsvar. Min store bekymring er om vi får nok penger til å bruke det, sier generalmajor Tonje Skinnarland i Luftforsvaret.

Hun sier at det i dag er et sprik mellom det antall piloter som er anbefalt, og det faktiske antallet som utdannes årlig. I tillegg til pilotmangel, er også mangel på flyteknikere i tillegg til skyhøye flytimepriser og kostbare utdannelser medvirkende årsaker til at de kostbare flyene risikerer å bli stående på bakken. Skinnarland legger til at også at svært mange av dagens piloter og teknikere nærmer seg pensjonsalder.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Brigader Øyvind K. Strandman hadde tidligere ansvaret for all utdanning i Luftforsvaret, og han deler Skinnarlands bekymring.

– Situasjonen er at vi anskaffer et kostbart våpensystem, men ikke har økonomi til å kunne operere det fullt ut på grunn av manglende kompetanse, sier Strandman.

Flytimeprisen ligger på om lag 110.000 kroner, mens det koster omkring 60 millioner kroner å utdanne en pilot.

Les også: F-35-kontrakter til norsk forsvarsindustri

NATO vil ha Norge til å kjøpe tankfly til milliarder

Forsvaret: – Ingen feil på norske F-35-fly

Amerikanske F-22 Raptor-fly på norsk jord for første gang