NSB-sjef Geir Isaksen: – Du kommer til å elske oss

Til tross for at opp til halvparten av alle rushtidstogene i Oslo til tider har vært forsinket nå i februar, mener konsernsjef Geir Isaksen i NSB, at togtilbudet er i ferd med å bli bedre og ikke verre. Foto: Mads Kristiansen/NTB
Til tross for at opp til halvparten av alle rushtidstogene i Oslo til tider har vært forsinket nå i februar, mener konsernsjef Geir Isaksen i NSB, at togtilbudet er i ferd med å bli bedre og ikke verre. Foto: Mads Kristiansen/NTB
Artikkelen fortsetter under annonsen

Konsernsjef Geir Isaksen i NSB ligger ikke i fosterstilling på kontoret selv om togene står. Nei, han har stor tro på bedre tider.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Hvem: Geir Isaksen, konsernsjef i NSB

Hvorfor: Nok en gang er det mange forsinkede og innstilte tog.

Også denne uka har det vært perioder med full stans i togtrafikken. Hvordan opplever du det?

– Jeg blir en blanding av sint og lei meg fordi vi altfor ofte opplever at passasjerer ikke får den reisen de forventer og har betalt for. Jeg føler meg også litt maktesløs over at det er så mange feil på infrastrukturen. Likevel er jeg ikke helt motløs, for det arbeides med forbedringer. Men det har tatt fryktelig lang tid å øke kvaliteten på jernbanetilbudet.

I fjor var mer enn hvert fjerde av NSBs persontog forsinket eller innstilt, ifølge VG. Også i år sliter dere. Vil 2019 bli et enda verre år for togpassasjerene enn 2018?

– Jeg vil bli veldig skuffet hvis 2019 ikke blir bedre enn 2018. Høsten 2018 er den verste jeg har opplevd i min tid i NSB. Det er ingen grunn til at vi må gjenoppleve det.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Les også: Så langt i februar har halvparten av rushtidstogene i Oslo vært forsinket

Du har sagt at «85 prosent av forsinkelsene skyldes forhold som er utenfor NSBs kontroll, hovedsakelig knyttet til jernbaneinfrastrukturen.» Er du forbanna på Bane NOR på grunn av det?

– Vi snakker daglig med Bane NOR og har en positiv tone oss imellom. Vi ønsker begge å oppfylle passasjerenes ønsker. Bane NOR har reelle problemer de prøver å løse. De snakker om et vedlikeholdsetterslep på 20 milliarder kroner. Men jeg tror det går an å drive god jernbane i Norge. Det fordrer oppmerksomhet på at nytten av jernbanen er at den fungerer for passasjerene. Jernbanen har ingen annen hensikt.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Hva gjør NSB med de siste 15 prosent av forsinkelsene dere selv har ansvaret for?

– Feil og mangler på togsettene fører til stopp i trafikken. Vi måler distansen togene går mellom hver stoppende feil, og vi ser at togene er blitt bedre. De nye Flirt-togene er veldig bra tog. Det andre store elementet for oss er stasjonsopphold og forsinkelser på grunn av trengsel der, som følge av stadig flere passasjerer. Det jobber både vi og Bane NOR en god del med. Det tredje er bemanningen og det å sikre at materiellet er der hvor vi trenger det. Det har vi bra styring på.

Artikkelen fortsetter under annonsen

NSB tapte konkurransen om Sørlandsbanen, Arendalsbanen og Jærbanen. Tror du de mange forsinkelsene svekker NSBs muligheter til å vinne de neste jernbanestrekningene som konkurranseutsettes, Trafikkpakke 2: Nord og Trafikkpakke 3: Vest?

– Nei, jeg tror ikke det. Jeg tror vi vil bli bedømt ut i fra det tilbudet vi leverer, på lik linke med de andre. Vi ønsker veldig sterkt å vinne disse konkurransene, og det er opp til oss å klare det.

Les også: – En rusmisbruker prøvde å ta seg inn i førerhuset og så prøvde han å skalle ned lokføreren (+)

Dere har varslet at det blir dobbelt så mye buss for tog i sommer som i fjor sommer. Det er vel heller ikke et godt sjakktrekk for å få fornøyde passasjerer?

– I 2019 skal Bane NOR gjennomføre veldig omfattende arbeider. Vi prøver å legge opp til at dette bruddet i togtrafikken blir så passasjervennlig som mulig, men vi skjønner at buss for tog er upopulært blant våre passasjerer. Men punktligheten må forbedres. Det må være siktemålet med alt vi gjør. Det er en helt avgjørende ambisjon for norsk jernbane.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

For å oppnå det må vi holde ut med mye buss for tog ennå en stund?

– Jeg tror nok det kan bli en del år til med det, og så får vi bare håpe at forsinkelsene på Follobanen ikke forsinker arbeidet for å bedre punktligheten.

NSB-konsernet er gjennom selskapet Nettbuss, «klart størst i Norge på busstransport», ifølge deg. Kan dere ikke like gjerne kvitte dere med de hersens togene når dere allerede har busser som stort sett kommer når de skal?

– I gode stunder tenker jeg at samspillet mellom tog og buss er en genial konstruksjon. De utfyller hverandre i stor grad. Hele logikken med det vi driver med er å tilby kollektivreiser fra dør til dør. Da trenger vi både tog og buss og ikke bare det ene eller det andre.

Les også intervjuet med KrF-avhopperen Geir Jørgen Bekkevold: – Det ble for mange kameler å svelge (+)

«Klarer vi ikke å fornye oss, dør selskapet», skrev du i et innlegg i Aftenposten tidligere i år. Hvordan blir framtidens NSB?

– Vi kommer til å være et spennende selskap som tilbyr fornuftige reiser fra dør til dør. Du kommer til å elske oss!

Saken er opprinnelig publisert på Dagsavisen.no