Forsvaret flytter hevingsoperasjonen av Helge Ingstad

Direktebilder fra NRK: Følg hevingen av KNM Helge Ingstad.

Forsvaret vurderer hevingsplanen for KNM Helge Ingstad som for risikabel på grunn av værforholdene. Selve hevingen flyttes derfor til Hanøytangen.

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

– BOA og Forsvarsmateriell har i dag besluttet å endre stedet for heving av fregatten KNM Helge Ingstad, siden det er ventet store dønninger på havaristedet. Det gjør den opprinnelige hevingsplanen for risikabel, opplyser Forsvaret.

I utgangspunktet skulle fregatten dreneres og heves på havaristedet i Hjeltefjorden, før transport til Haakonsvern. Den havarerte fregatten flyttes nå til Hanøytangen på vestsiden av Askøy – cirka 15 nautiske mil sørøst for havaristedet. Ifølge Forsvaret er det der ventet roligere vær og mindre bølger.

– Vi ser at selv en mindre forflytning sørover i Hjeltefjorden reduserer risikoen for svell og dønninger betraktelig, sier bergingsleder Anders Penna i BOA, selskapet som er ansvarlig for planleggingen og gjennomføringen av selve hevingsoperasjonen.

Lav fart

Selve slepet til Hanøytangen vil foregå svært sakte, og transporten kan ta inntil 24 timer. Ifølge Anders Penna var det en mulighet for at lekterne og KNM Helge Ingstad kunne forlate havaristedet allerede onsdag formiddag.

Under slepet vil en rekke miljøtiltak bli iverksatt, og alle interessenter er informert om den alternative hevingsplanen. Kystverket vil følge bak med egne lensebåter for å kunne fange opp eventuelt oljesøl. Også på det nye hevingsstedet vil ulike miljøhensyn bli ivaretatt.

– Slepet vil følge en fastsatt rute ned til Hanøytangen, forklarer Penna.

Filmer om bord

Natt til onsdag festet dykkerne de fire siste løftekjettingene til fregatten, og på morgenen gikk personell fra Marinen om bord for å starte jobben med å pumpe vann ut av fartøyet.

Onsdag formiddag arbeider personellet både på dekk og inne i fregatten, blant annet for å åpne dører og skott inne i fartøyet for å få pumpet ut nok vann. Personellet er utstyrt med kameraer som skal dokumentere hvordan det ser ut om bord. Materialet skal deretter overleveres politiet og Havarikommisjonen.

Selve hevingsoperasjonen startet i 2-tiden natt til tirsdag, og seks timer senere kunne store deler av fartøyets dekk ses over vannflaten. Ytterligere seks timer senere lå fregatten stabil og rett i vannet.

Se timelapse av hevingen tirsdag:

Værtrøbbel

Selv om starten av bergingsoperasjonen gikk etter planen, har Forsvaret fryktet at dønninger i Hjeltefjorden og et værsenter fra vest kan skape problemer. De to kranlekterne «Gulliver» og «Rambiz», som hever fartøyet, må nemlig ligge helt i ro ved siden av hverandre slik at de fire kranene på lekterne kan løfte synkront.

Hele hevingsoperasjonen er ventet å ta fem til seks døgn. Rundt 300 personer fordelt på to skift er involvert.

Kort fortalt: Dett er KNM Helge Ingstad-forliset:

Personvernpolicy