Kranlekterne klare til å heve Helge Ingstad, men bølger kan forsinke bergingen enda mer

Kranlekterne Gulliver og Rambiz fotografert på Hanøytangen i januar. Søndag kom de til havaristen KNM Helge Ingstad i Hjeltefjorden og gjorde seg klar til å starte hevingen. Værmeldingene avgjør om jobben starter mandag. Arkivfoto:
Kranlekterne Gulliver og Rambiz fotografert på Hanøytangen i januar. Søndag kom de til havaristen KNM Helge Ingstad i Hjeltefjorden og gjorde seg klar til å starte hevingen. Værmeldingene avgjør om jobben starter mandag. Arkivfoto: Foto: Marit Hommedal / NTB scanpix
Artikkelen fortsetter under annonsen

To kranlektere kom til den havarerte fregatten KNM Helge Ingstad søndag. Hevingen kan starte mandag, men været skaper usikkerhet.

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Artikkelen fortsetter under annonsen

Hevingen vil ta fem-seks dager, og for å kunne starte jobben, må værutsiktene være bra nok for hele perioden.

– Det må være under en halvmeter sjø og ingen kastevind. Det er noen værmeldinger som viser at det kan bli noen dønninger onsdag, og det skaper en liten usikkerhet, sier kommunikasjonsrådgiver Elisabeth Sandberg i Forsvarsmateriell til NTB søndag ettermiddag.

En beslutning om å gå i gang kan bli tatt mandag morgen.

– Er det tilstrekkelig værvindu, starter vi, sier Sandberg.

Kranlekteren Gulliver forlot Hanøytangen søndag morgen og var i ferd med å fortøye ved KNM Helge Ingstad ved 15-tiden søndag. Også kranlekteren Rambiz var da ved havaristen og skulle fortøye så snart Gulliver hadde gjort det.

Bakgrunn: Hevingen av fregatten Helge Ingstad kan starte mandag

Nedsenkbar lekter

Gjennom helgen har Sjøforsvaret, Forsvarsmateriell og bergingsselskapet BOA mobilisert fartøy og utstyr som trengs for å være klar til å starte bergingsoperasjonen.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Hevingen gjennomføres ved at kranfartøyene Gulliver og Rambiz legges ved fregatten. Den tømmes for diesel i utsatte områder, og deretter blir den gradvis heist opp. Planen er videre å få KNM Helge Ingstad over på den store, nedsenkbare lekteren Boabarge 33, som så skal heves.

Etter å ha blitt tømt for farlig utstyr, blant annet ammunisjon, skal fregatten fraktes til Haakonsvern på lekteren. Først da blir det klart om fregatten skal repareres eller skrotes.

Les også: Skjønte at de ikke kunne hindre at Helge Ingstad sank

Kostbar operasjon

Bergingen har blitt anslått til å koste over en halv milliard kroner, og prisen øker ettersom arbeidet har blitt forsinket. Etter det TV 2 erfarer, stiger kostnaden med minst 3 millioner kroner per dag med utsettelse.

Fregatten KNM Helge Ingstad har ligget i Hjeltefjorden i Hordaland etter at den kolliderte med oljetankeren Sola TS torsdag 8. november

Fregatten kostet 4 milliarder kroner.

Les også: Havarikommisjonen vurderer å rekonstruere fregattulykken