IT-problemene hos Posten løst

Mottak og sortering av brev opp til to kilo på Postens Østlandsterminal på Lørenskog.
Mottak og sortering av brev opp til to kilo på Postens Østlandsterminal på Lørenskog. Foto: Gorm Kallestad / NTB scanpix
Artikkelen fortsetter under annonsen

Datasystemene til Posten og flere andre selskap var nede i løpet av onsdagen, men ble løst i løpet av ettermiddagen.

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Artikkelen fortsetter under annonsen

Hos Posten førte feilen blant annet til problemer med å få utlevert og sende pakker.

– Vi har hatt de fleste av våre datasystemer nede. Det betyr blant annet at folk ikke får hentet ut pakker eller registrert sendinger. Men det er fortsatt slik at man kan benytte seg av en «manuell løsning» og hente ut pakker hvis man har fått SMS med hylleplassering, sa pressesjef John Eckhoff i Posten til NTB.

Feilen oppsto hos IT-leverandøren Evry.

– Vi fikk melding om en teknisk feil klokka 11.25. Den berører flere av våre kunder og fører til forstyrrelser i nettverkstilkoblingen. Vi har teknikere på plass som jobber på spreng med å løse dette problemet. Vi beklager til alle som er berørt av hendelsen, sa pressesjef Elise Døvle i Evry.

Rundt klokka 14 kunne hun melde at problemene var løst. Ifølge VG rammet IT-feilen også e-resept-systemet.

Aktuelt: Posten gjennomfører planlagt sentralisering – mange hundre rammes