Større del av biodrivstoffet kom fra rester og avfall

Klima- og miljøminister Ola Elvestuen og Lan Marie Nguyen Berg, byråd for miljø og samferdsel i Oslo, under Norges første fyllestasjon for flytende biogass som drivstoff til tungtransport i Oslo i fjor.
Klima- og miljøminister Ola Elvestuen og Lan Marie Nguyen Berg, byråd for miljø og samferdsel i Oslo, under Norges første fyllestasjon for flytende biogass som drivstoff til tungtransport i Oslo i fjor. Foto: Cornelius Poppe / NTB scanpix
Artikkelen fortsetter under annonsen

Avansert biodrivstoff, som kommer fra rester og avfall, utgjorde rundt 40 prosent av salget av biodrivstoff i 2018. Det totale salget gikk ned.

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Artikkelen fortsetter under annonsen

Det viser foreløpige tall fra Skattedirektoratet, ifølge Klima- og miljødepartementet.

Det ble omsatt 496 millioner liter biodrivstoff i 2018, hvorav 196 millioner liter var avansert biodrivstoff. I 2017 ble det omsatt 659 millioner liter biodrivstoff, og avansert biodrivstoff utgjorde 138 millioner liter.

– Det er gledelig at omsetningen av avansert biodrivstoff øker i 2018. Avansert biodrivstoff medfører ikke risiko for indirekte arealbruksendringer eller avskoging av regnskog, sier klima- og miljøminister Ola Elvestuen (V).

Kutter palmeolje

Denne uka opplyste Esso at selskapet ikke kommer til å importere palmeolje til bruk i biodrivstoff i 2019. Fra før har Circle K og Uno X tatt avstand fra bruken av palmeolje til biodrivstoff.

– Jeg er glad for å se at bransjen tar ansvar og sørger for at drivstoffet som selges, er best mulig for miljøet og klimaet, sier Elvestuen.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

To typer biodrivstoff

Biodrivstoff utgjorde 12 prosent av totalt drivstoffsalg i 2018, viser beregninger basert på foreløpige tall for totalt salg av diesel og bensin fra Statistisk sentralbyrå.

Konvensjonelle biodrivstoff, omtalt som 1. generasjon, fremstilles av råstoff som også kan brukes til å produsere mat eller dyrefôr (landbruksvekster).

Avanserte biodrivstoff, kjent som 2. generasjon og ofte omtalt som «framtidas biodrivstoff», framstilles av rester og avfall fra næringsmiddelindustri, landbruk eller skogbruk, ifølge Miljødirektoratet.