Dramatisk nedgang for nettaviser i sosiale medier - ABC Nyheter mot strømmen

ABC Nyheter er en av fire norske nettaviser som i 2018 opplevde en økning i totaltrafikken fra sosiale medier. For de fleste andre så året nokså mørkt ut. Foto: Reuters / NTB scanpix.
ABC Nyheter er en av fire norske nettaviser som i 2018 opplevde en økning i totaltrafikken fra sosiale medier. For de fleste andre så året nokså mørkt ut. Foto: Reuters / NTB scanpix.
Artikkelen fortsetter under annonsen

Engasjementet til norske nettaviser på sosiale medier stupte i 2018. Men for ABC Nyheter var året gledelig.

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Artikkelen fortsetter under annonsen

ABC Nyheter er en av fire norske nettaviser som i 2018 opplevde en økning i totaltrafikken fra sosiale medier. Økningen skjedde i et år som for de fleste andre nettaviser var forbundet med en dramatisk nedgang, viser tall fra analysetjenesten Storyboard.

Ti av nettstedene på topp 30-listen falt med over 20 prosent fra 2017 til 2018, skriver redaktør Marius Karlsen på nettstedet Helt Digitalt. Verst gikk det ut over TV 2, som opplevde en nedgang på 21,5 prosent. Til sammenligning hadde NRK en nedgang på 8,5 prosent i 2018. Det er likevel det mediehuset som skapte mest engasjement på sosiale medier i fjor.

Blant mediehusene som har økt engasjementet på sosiale medier i 2018 er Nationen (+21,2 prosent), Dagens Næringsliv (+3,7 prosent), ABC Nyheter (+3,3 prosent) og VG (+0,9 prosent).

Les også: Du trodde kanskje fake news var ille? «Deep fakes» er stedet sannheten drar for å dø

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

– Gledelig

Dette er tall som redaktør Tor Strand i ABC Nyheter finner gledelig.

– I en tid hvor tradisjonelle medier er under angrep av mange krefter og begrepet «fake news» benyttes om alt i mediene man er uenige i, er det tilfredsstillende at vi som seriøs nyhetsleverandør opplever økt engasjement på vårt innhold også på sosiale medier. Det skyldes fokusert satsing på å tilby kvalitetsinnhold fra våre journalister og langsiktig strategisk arbeid fra våre sosiale medier-medarbeidere, sier Strand.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Ifølge ABC Nyheters egne rapporter var det spesielt stor vekst på mobil med en økning på 32 prosent i daglige brukere i 2018, sammenlignet med året før. Også antallet daglige brukere økte med 9 prosent fra 2017, ifølge egne tall.

– Engasjerer

Espen Udland, adm. direktør i ABC Startsiden og ansvarlig redaktør for ABC Nyheter, mener tallene viser at det leveres godt og relevant stoff til leserne, stoff som leserne også ønsker at andre skal lese.

– Vi setter stor pris på brukernes engasjement. Jeg vil også fremheve effekten av dedikert og hardt arbeid som våre medarbeidere, over tid, nedlegger og som gir positive resultater, sier Udland.

Les også: Nyhetsbyråer anklager Google og Facebook for å plyndre nyheter