Bussbransjen trenger 1.000 nye sjåfører i året

Kollektivsatsing i byen og eldre sjåførene som går av med pensjon gjør at det er stort behov for bussjåfører i årene som kommer, ifølge NHO Transport og Tide. Illustrasjonsfoto: Terje Pedersen / NTB scanpix
Kollektivsatsing i byen og eldre sjåførene som går av med pensjon gjør at det er stort behov for bussjåfører i årene som kommer, ifølge NHO Transport og Tide. Illustrasjonsfoto: Terje Pedersen / NTB scanpix Foto: NTB scanpix
Artikkelen fortsetter under annonsen

Selv om de første selvkjørende bussene har begynt å rulle, ser bransjen et stort behov for rundt 1.000 nye, menneskelige sjåfører årlig i tiden som kommer.

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Artikkelen fortsetter under annonsen

Direktør Jon H. Stordrange i NHO transport trekker fram to grunner til at det er nødvendig å rekruttere nye sjåfører i årene som kommer, skriver Bergens Tidende. Det er høy gjennomsnittsalder blant dagens sjåfører, og bruken av busser øker i byene.

– Samlet gir det en økt etterspørsel på rundt 1.000 nye bussjåfører hvert år, sier Stordrange. Fram til 2030 må det rekrutteres opp mot 14.000 nye bussjåfører, ifølge en rapport NHO har bestilt fra Urbanet Analyse.

Konsernsjef Roger Harkestad i Tide sier de for tiden mangler mellom 30 og 40 bussjåfører i Hordaland. Det kommer i tillegg til et årlig behov på rundt 100 nye sjåfører.

– Nullvekstmålet for biltrafikken øker busstrafikken rundt de store byene. 85 prosent av reduksjonen skal skje på bekostning av privatbiler, sier Tide-sjefen, som er spesielt interessert i å rekruttere yngre sjåfører.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Harkestad mener det er et trygt yrke mange blir værende i. Han sier han ikke frykter automatiseringen av transportbransjen.

– De som begynner i dag, kan stå ut arbeidslivet hos oss. Det tar enda noen tiår før automatiseringen er i full utstrekning. Yrket vil helt klart endre seg, men det vil likevel være behov for bemanning.