Havarikommisjonen frigir rapport om Ingstad-forliset
Havarikommisjonen har gjort et sikkerhetskritisk funn på fregatten Helge Ingstad og utelukker ikke at andre norske fregatter har samme feil.
SISTE: Havarikommisjonens foreløpige analyse er at ingen enkelt handling eller hendelse ledet til fregattulykken. Ulykken skyldes flere faktorer og omstendigheter.
Statens havarikommisjon for transport legger torsdag fram en foreløpig rapport etter kollisjonen mellom fregatten Helge Ingstad og tankskipet Sola.
- Ulykken i Øygarden er for mange helt uforståelig , og har vekket mange spørsmål om hvordan dette i det hele tatt kunne skje, sier direktør William J. Bertheussen i Havarikommisjonen.
Saken oppdateres
– Hensynet til storsamfunnets behov

Den foreløpige rapporten fra Havarikommisjonen blir lagt fram på en pressekonferanse på kommisjonens lokaler på Lillestrøm torsdag.
Kommisjonen har varslet at en «grovt foreløpig hendelsesforløp til ulykken» vil bli presentert, samt «informasjon som er hentet i den innledende fasen av undersøkelsen».
– Det er hensynet til storsamfunnets behov for informasjon som gjør at vi går ut nå, sier direktør William Bertheussen til Aftenposten.
Les også: Helge Ingstad påført 45 meter flenge i tankskipskollisjonen
Amerikaner på broen da KNM Helge Ingstad kolliderte
Intern undersøkelse
I tillegg til at Havarikommisjonen undersøker ulykken, gjør Forsvarets egen undersøkelsesgruppe det samme. En gruppe på åtte forsvarsansatte skal finne hva som skjedde, ulykkesårsaken, samt kartlegge hva slags lover, forskrifter, instrukser eller ordre som gjaldt for oppdraget fregatten var på.

– Dette er en intern undersøkelse i Forsvaret til forskjell fra Havarikommisjonen, som er helt uavhengig. Gruppen er godt i gang med arbeidet. Planen er at de skal være ferdig innen et halvt års tid, litt avhengig av hvor komplisert dette blir, sier kontreadmiral Nils Andreas Stensønes til Bergens Tidende.
Vest politidistrikt etterforsker de strafferettslige sidene ved havariet, hvor målet er å finne ut om den sivile eller militære straffeloven ble brutt da ulykken skjedde. Dette betyr at det er til sammen er tre etater som undersøker fregattforliset i Øygarden.
Les også: Leder av Offiserforbundet: – Havarikommisjonen bør gå bredt ut
Bergingseksperter kritiserer bruk av vaiere på HMK Helge Ingstad
Stoppet berging
Onsdag ble bergingen av Helge Ingstad stanset på grunn av dårlig vær. Forsvaret opplyste onsdag at det kommer an på værholdene når bergingen kan fortsette. Det er kranbåten Rambiz som skal heve fregatten.
Natt til torsdag var det kraftige vindkast fra sørøst i Rogaland og Hordaland. På forhånd var det ventet at vindkastene kan komme opp til 30 til 35 meter per sekund utsatte steder.
Væromslag kan skape bevegelser i fartøyet. Forsvaret advarte tirsdag om at det er en betydelig risiko for at fartøyet kan gli ut på dypere vann.