Meny

Sjøforsvaret: – Ny og kompleks fase i bergingsarbeidet for KNM Helge Ingstad

Video: Forsvaret spår at arbeidet med å heve fregatten vil ta minst tre uker.
Sjøforsvaret beveger seg inn i en ny og kompleks fase for å heve havaristen KNM Helge Ingstad. Målet er å få hevet fregatten så raskt som mulig.

Etter flere dager med sikringsarbeid, opplyste Sjøforsvaret på en pressekonferanse søndag at de nå går inn i en ny fase for å berge og heve den havarerte fregatten KNM Helge Ingstad.

– Vi beveger oss nå inn i en stor og kompleks fase, hvor fokuset ligger på heving av fregatten og til den er transportert til Haakonsvern. Vi har en plan, som vil bli både kvalitetssikret og verifisert. Vi har nå fullt og helt fokus på å heve KNM Helge Ingstad og frakte den til Haakonsvern for å få oversikt over skadene, sa sjef for Maritime kapasiteter, flaggkommandør Thomas Wedervang, under pressekonferansen.

Wedervang understreket at de ønsker å få hevet fregatten så fort som mulig, men ønsker ikke å gå på kompromiss med sikkerheten. Samtidig ønsker Sjøforsvaret å være åpne rundt bergingsprosessen.

Heving med kranbåter

KNM Helge Ingstad har ligget i fjæresteinene like nord for Stureterminalen i Øygarden kommune i Hordaland i halvannen uke. På selve havaristedet pågår det krevende sikringsarbeid av den 5.000 tonn tunge fregatten.

Kranbåten Gulliver ankom Hjeltefjorden søndag morgen og la til ved Hanøytangen, et stykke forbi havaristedet. Den Luxembourg-flaggede kranbåten dro fra Nederland onsdag og har en løftekapasitet på 4.000 tonn. Sammen med søsterskipet Rambiz, som også er på vei, skal kranbåtene bidra i bergingsarbeidet.

Forsvaret har tidligere opplyst at det vil ta minst tre uker før fregatten er hevet og på plass på Haakonsvern. Det er Forsvarsmateriell som har ansvaret for selve bergingen.

Les også: Forsvaret: Betydelig fare for at Helge Ingstad sklir ned i dypet

Vil redusere miljøutslipp

Ifølge prosjektleder og kommandørkaptein Arild Øydegard i Forsvarsmateriell vil operasjonen med å berge fregatten bestå av flere prosesser.

– Vi vil starte med en periode med klargjøring av kranbåtene. Så vil vi begynne på havaristedet om kort tid, og tømme fartøyet for drivstoff. Dette gjøres etter anbefaling fra Kystverket og for å redusere risiko for miljøutslipp, opplyste Øydegard på konferansen.

I tillegg er det lagt ut 2.600 meter oljelenser rundt fregatten, og området overvåkes jevnlig ved hjelp av Kystverkets fly. Ifølge beredskapsdirektør Johan Marius Ly i Kystverket er det rapportert om lite forurensing rundt havaristedet.

Parallelt vil Forsvaret starte arbeidet med å rigge til kjettinger som skal brukes til å heve fregatten. Det vil være flere spenn med store kraftige kjettinger som kan påvirke skroget. Det vil bli lagt forhalere for å få kjettingene under fregatten, og de blir plassert på stedene der fartøyet er sterkest, ifølge Øydegard.

Arbeidet vil om mulig starte kommende uke.

Må tømmes for vann

Kranbåtene Gulliver og Rambiz vil deretter komme inn i havaristedet og starte hevingen av fregatten. Målet er å overføre fregatten på lektere, og få den dokksatt på samme måte som standard tørrdokking.

Øydegard understreker at denne prosessen vil gå sakte og rolig for seg. Sentralt i arbeidet står oppgaven med å tømme fartøyet for vann, slik at hevingen går kontrollert for seg.

Så langt har Forsvaret ikke oversikt over hvor mange rom som er fylt med vann. Det utarbeides derfor en grundig plan for drenering.

Populært