Mediene misfornøyd med politiets kommunikasjon på Twitter

Artikkelen fortsetter under annonsen

Annenhver journalist mener kommunikasjonen med politiet etter blitt enda dårligere etter at Twitter ble tatt i bruk som kanal.

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Artikkelen fortsetter under annonsen

Det kommer fram av en omfattende undersøkelse blant norske journalister, melder fagbladet Journalisten.

Før Twitter ble tatt i bruk som politiets kommunikasjonskanal ut til offentligheten, mente 18 prosent av de spurte at kommunikasjonen med politiet var dårlig eller svært dårlig. Nå sier snaut 52 prosent av de spurte at den er blitt enda dårligere, ifølge undersøkelsen «Hvor godt kommuniserer politiet med mediene?», som Norsk Journalistlag har fått gjennomført blant 658 deltakere.

– Politiet bryter sine egne retningslinjer for hvordan de skal informere allmennheten på Twitter, sier NJs Ina Lindahl Nyrud, som framhever trafikkulykker, branner, store alvorlige hendelser og fare for befolkningen som retningslinjene pålegger politiet å varsle om.

Varsler ikke

* Bare 3,4 prosent oppgir at Twitter-meldingene gir tilstrekkelig informasjon. Nesten 90 prosent svarer at de svært ofte eller nokså ofte må ringe for å få utfyllende informasjon.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

* Ni av ti har opplevd at politiet ikke tvitrer om hendelser, som mediene først får vite om via tips fra lesere. Nesten én av fire svarer at det skjer ofte.

* Det kommer også fram at mange redaksjoner opplever at de får meldinger for sent til å kunne rykke ut – og for sent til å varsle befolkningen om pågående hendelser eller aksjoner. Over halvparten svarer at politiet en eller flere ganger i uka venter så lenge med å varsle at de rekker å sikre bilder på stedet eller møte involverte og vitner.

Lover bedring

Avdelingsdirektør Knut Smedsrud for politiberedskap og krisehåndtering i Politidirektoratet lover bedring, mener også om forståelse for at operasjonssentralene ikke alltid kan prioritere pressen.

– Det er ingen tvil om at pressen skal og må ha løpende informasjon og kommunikasjon med politiet når det gjelder ulike typer hendelser. Samtidig ber vi om forståelse for at politiet må prioritere liv og helse og nødanrop, før vi kan snakke med journalister, sier han.