Aftenposten: Skipsskadeekspert tviler på at fregatten blir båt igjen

Skadene på KNM Helge Ingstad forårsaket under kollisjonen med tankskipet Sola tidlig torsdag morgen. Foto: KV Bergen / Forsvaret / NTB scanpix
Skadene på KNM Helge Ingstad forårsaket under kollisjonen med tankskipet Sola tidlig torsdag morgen. Foto: KV Bergen / Forsvaret / NTB scanpix Foto: NTB scanpix
Artikkelen fortsetter under annonsen

En ekspert på skadeomfang på marine konstruksjoner anslår at fregatten KNM Helge Ingstad har så store skader at opp mot 80 prosent utstyret må skiftes ut.

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Artikkelen fortsetter under annonsen

Ifølge eksperten Aftenposten har konsultert, er en tommelfingerregel innenfor forsikring at skip bør repareres om det, der det ligger, har en verdi på 80–90 prosent av ny verdi.

– Jeg har mine tvil om dette blir båt igjen. Skipet har ligget og skurt og vridd seg på skjæret, bruddskadene er enorme, sier Erik Tveten.

Han har 35 års erfaring med å vurdere skadeomfang på marine konstruksjoner, fra trålere til alle typer lasteskip og ulike offshoreinstallasjoner. Han har tatt en gjennomgang av fregatten KNM Helge Ingstad, som natt til torsdag kolliderte med tankskipet Sola TS like ved Stureterminalen i Hjeltefjorden. Fregatten gikk på grunn etter kollisjonen og ligger ennå med slagside ved Ådneset i Øygarden.

Tveten nevner at grovt sett alt elektrisk utstyr på fregatten må skiftes ut, inkludert 100 prosent utskifting av alt ledningsmateriell. Fordi broen delvis ligger under vann, anslår han at all instrumentering – i prinsippet – må skiftes ut. I tillegg kommer all innredning som har vært våt, noe han anslår å være rundt 70–80 prosent.

Hovedmotor, hjelpemotor og alle elektriske motorer må også skiftes ut, fordi de allerede er rammet av alvorlige rust- og korrosjonsskader, det gjelder trolig det meste av ventilasjonen også.

– Hva angår det rent militære utstyret og materiellet som har vært i sjøvann må nok også det erstattes, sier Tveten.